Ο Ιμπρεσιονισμός εμφανίστηκε στα μέσα του δέκατου ένατου αιώνα για να αντιτεθεί στο τέλειο ύφος της ακαδημαϊκής ζωγραφικής. Στα ιμπρεσιονιστικά έργα απεικονίζονται συχνά σκηνές της καθημερινής ζωής και χρησιμοποιούνται ζωγραφικές πινελιές και εναλλασσόμενες χρωματικές περιοχές, με στόχο την απόδοση της εντύπωσης του φωτός και της ατμόσφαιρας.
Turning away from the stress on fine finish and realistic rendering in academic art, French Impressionists sought new ways to describe effects of light and movement, often using rich colors. Drawn to modern life, they often painted the city, but they also captured landscapes and scenes of middle-class leisure-taking in the suburbs.
movement-impressionism.htm
Pierre Auguste-Renoir
Ο Μετα-Ιμπρεσιονισμός αναφέρεται σε μια σειρά από καλλιτέχνες και στυλ που προέκυψαν μετά τον Ιμπρεσιονισμό, στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα. Παρά το γεγονός ότι υιοθέτησαν διαφορετικό ύφος, οι Mετα-Iμπρεσιονιστές τείνουν να μοιράζονται μια έμφαση στα έντονα, συχνά αυθαίρετα, χρώματα, τις εκφραστικές μορφές και τις ζωγραφικές πινελιές.
Post-Impressionists turned away from effects of light and atmosphere to explore new avenues such as color theory and personal feeling.
movement-post-impressionism.htm
O Φωβισμός ήταν ένα καλλιτεχνικό κίνημα στις αρχές του εικοστού αιώνα, που ιδρύθηκε από τον Henri Matisse (Ανρί Ματίς) και τον André Derain (Αντρέ Ντεραίν). Χαρακτηριζόμενοι ως άγρια θηρία ("les fauves" ή "wild beasts") από τον κριτικό Louis Vauxcelles, οι καλλιτέχνες προτίμησαν τα ζωντανά χρώματα και τις κυματιστές, σαν νεύματα πινελιές σε όλο τον καμβά.
Evolving out of Post-Impressionism and Symbolism, the loosely affiliated group of artists developed a decorative, anti-naturalistic style to express personal feelings towards their subjects. Formally, their work is characterized by vivid, often unmixed color, striking surface design and a bold approach to execution.
movement-fauvism.htm
André Derain
Maurice de Vlaminck
Ο Εξπρεσιονισμός είναι ένας ευρύς όρος για μια σειρά από κινήματα στη Γερμανία της αρχής του εικοστού αιώνα, από τις καλλιτεχνικές ομάδες Die Brücke (Η Γέφυρα, 1905) και Der Blaue Reiter (Ο Γαλάζιος καβαλάρης, 1911) ως τους πρώιμους ζωγράφους της Neue Sachlichkeit (Νέας Αντικειμενικότητας) στη δεκαετία του '20 και του '30. Πολλοί Γερμανοί Εξπρεσιονιστές χρησιμοποιούσαν ζωηρά χρώματα και αφηρημένες φόρμες για να δημιουργήσουν πνευματικά ή ψυχολογικά έντονα έργα, ενώ άλλοι επικεντρώθηκαν στις απεικονίσεις του πολέμου, της αποξένωσης και της σύγχρονης πόλης.
Reacting against Impressionism, but influenced by Symbolism, the Expressionists focussed on communicating spirituality and feeling in art. Drawn to primitivism and to modern life, they employed distorted imagery and a rich palette to convey profound emotion.
movement-expressionism.htm
Karl Schmidt-Rottluff
Ο Φουτουρισμός αναπτύχθηκε στην Ιταλία του μεσοπολέμου ως μια ιδεολογία που εξύμνησε την ταχύτητα, την κίνηση, το μηχανικό εξοπλισμό και τη βία της σύγχρονης εποχής. Συνδυάζοντας το ρεαλισμό με το κολάζ και την κυβιστική αφαίρεση, οι εικαστικές συνιστώσες του κινήματος περιλαμβάνουν γραμμές δύναμης και δυναμισμού, υποδηλώνοντας αντικείμενα που κινούνται μέσα στο χώρο.
Futurism celebrated advanced technology and urban modernity. Its members wished to destroy older forms of culture and to demonstrate the beauty of modern life - of the machine, speed, violence and change. Although there were some Futurist architects, most of its adherents were artists who worked in traditional media such as painting and sculpture, and in an eclectic range of styles inspired by Post-Impressionism. Nevertheless, they were interested in embracing both popular and avant-garde media.
movement-futurism.htm
Giacomo Balla
Gino Severini
Ο Κυβισμός αρχικά αναπτύχθηκε από τον Pablo Picasso και τον Georges Braque, μεταξύ του διαστήματος 1907-1911. Η κλασική φάση του έχει δύο στάδια: το "Αναλυτικό", στο οποίο οι μορφές φαίνονται να αναλύονται και να κατακερματίζονται, και το "Συνθετικό", στο οποίο ξένες ύλες, όπως η εφημερίδα και ο καπλαμάς, εφαρμόζονται στην επιφάνεια του καμβά (collage). Το ύφος προσέλκυσε πολλούς υποστηρικτές, τόσο στο Παρίσι όσο και στο εξωτερικό, και θα επηρέαζε, αργότερα, τους Αφηρημένους-Εξπρεσιονιστές, ιδιαίτερα τον Willem de Kooning.
Narrowly conceived, the approach focussed on a new way of describing space, volume and mass in art, and led to the development of important new pictorial devices. More generally, Cubism pointed new paths towards abstract art, and suggested ways of describing the appearance and experience of life in the modern urban world.
movement-cubism.htm
Fernand Léger
Ο Σουπρεματισμός (Suprematism), η εφεύρεση του Ρώσου καλλιτέχνη Kazimir Malevich, ήταν μία από τις πρώτες και πιο ριζοσπαστικές εξελίξεις στην αφηρημένη τέχνη. Εμπνευσμένοι από την επιθυμία να πειραματιστούν με τη γλώσσα της αφηρημένης φόρμας και να απομονώσουν τη γυμνή, βασική ουσία της τέχνης, οι καλλιτέχνες του παρήγαγαν λιτές αφαιρέσεις, που φαινόταν σχεδόν μυστικιστικές. Ήταν μια σημαντική επιρροή στον Κονστρουκτιβισμό.
An interest in the nature of language encouraged Suprematists to reduce art to its essentials. They devised a radically abstract art composed mostly of simple geometric forms. Generally expressed through painting, it often emphasised the texture of the paint as one of the fundamental, irreducible characteristics of the medium. Although inspired by rational enquiry, the movement occasionally took on a strange, absurdist tone, and its devotion to abstraction made it sometimes seem mystical.
http://en.wikipedia.org/wiki/Suprematism
Kazimir Malevich
Alexander Rodchenko
El Lissitzky
O Ντανταϊσμός ή Νταντά (Dada) εμφανίστηκε στις αρχές του εικοστού αιώνα ως ένα λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό κίνημα που ύμνησε το τυχαίο, τα "έτοιμα" έργα τέχνης (readymades) και τις προκλητικές παραστάσεις. Όσοι τον ακολούθησαν, συμπεριλαμβανομένων των Hugo Ball, Tristan Tzara, και Marcel Duchamp, περιφρόνησαν τις αστικές συμβάσεις της υψηλής κουλτούρας, ειδικά την εκτίμηση για την καλλιτεχνική πρόθεση και ικανότητα.
Inspired by revulsion at the carnage of WWI, the artistic and literary movement developed an anarchic opposition to nationalism, rationalism and all dominant bourgeois values. All the various Dada groups opposed realism and embraced avant-garde shock tactics, but their tone differed; German Dada was far more political than the bohemian French strain.
movement-dada.htm
Kurt Schwitters
John Hearfield
Ο Κονστρουκτιβισμός ήταν ένα κίνημα που εμφανίστηκε στην επαναστατική Ρωσία μεταξύ καλλιτεχνών, όπως οι Vladimir Tatlin, Aleksander Rodchenko, Antoine Pevsner, και Naum Gabo. Υμνώντας την "τέχνη ως μηχανή", έδωσε έμφαση στο χώρο, την κατασκευή και τα βιομηχανικά υλικά.
Constructivism borrowed ideas from Cubism, Suprematism and Futurism, but bent them into a new approach to making objects, one which sought to abolish the traditional artistic concern with composition, and replace it with 'construction.' It stressed the inherent physical characteristics of materials, rather than any symbolic associations they might support. While seeking to express the dynamism of the modern world, and that of the rapidly changing Russian society, Constructivists also hoped to develop ideas that could be put to use in mass production.
movement-constructivism.htm
Ο Σουρεαλισμός, ίσως το πιο ισχυρό και με τη μεγαλύτερη επιρροή πρωτοποριακό κίνημα του αιώνα, γεννήθηκε στο Παρίσι το 1924 από μια μικρή ομάδα συγγραφέων και καλλιτεχνών, που προσπάθησαν να χρησιμοποιήσουν το ασυνείδητο ως το μέσο που θα ελευθερώσει τη δύναμη της φαντασίας. Επηρεασμένοι πολύ από τον Freud (Φρόιντ), οι Σουρεαλιστές πίστευαν ότι το συνειδητό μυαλό κατέστειλε τη δύναμη της φαντασίας. Επηρεασμένοι και από τον Marx (Μαρξ), ήλπιζαν ότι η ψυχή είχε τη δύναμη να αποκαλύψει τις αντιφάσεις στον καθημερινό κόσμο και να πυροδοτήσει την επανάσταση.
Surrealism shared the anarchic rejection of conventional bourgeois values that motivated the Dada movement. Powerfully influenced by Freudian theories, Surrealists sought ways to challenge reality by expressing the unconscious in art.
movement-surrealism.htm
Max Ernst
Joan Miró
Η Art Nouveau (Αρ Νουβό - Νέα Τέχνη) ήταν ένα κίνημα που σάρωσε τις τέχνες της διακόσμησης και την αρχιτεκτονική στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα. Οι καλλιτέχνες άντλησαν έμπνευση από οργανικές και γεωμετρικές φόρμες, εξελίσσοντας κομψά σχέδια που ένωναν ρευστές, φυσικές μορφές με πιο γωνιώδη περιγράμματα.
During its brief reign, Art Nouveau went by several different names: Jugendstil, stile Liberty and Sezessionsstil, which can be attributed to the style's vast influence and number of practitioners throughout Europe, yet all represented a decidedly modern take on decorative design. Simple floral patterns and "whiplash" curves are common throughout, regardless of medium. The movement's influence remains widely evident today, surviving in definitive 20th-century architecture, furniture and jewelry design, and most notably the paintings of Gustav Klimt.
movement-art-nouveau.htm
Aubrey Bearsley
Louis Comfort Tiffany
Το Bauhaus (Μπάουχαους) είναι ένα στυλ που συνδέεται με τη Bauhaus School, μια εξαιρετικά ισχυρή σχολή τέχνης και σχεδίου στη Βαϊμάρη της Γερμανίας, που τόνισε τη λειτουργικότητα και την αποτελεσματικότητα του σχεδιασμού. Η περίφημη Σχολή του - που περιλάμβανε τους Joseph Albers και Ludwig Mies van der Rohe - απέρριπτε γενικά διακρίσεις μεταξύ των καλών και εφαρμοσμένων τεχνών, και ενθάρρυνε τη σημαντική πρόοδο στο βιομηχανικό σχεδιασμό.
Although a formal school, the name Bauhaus eventually became equated with modern German design from the early 20th century, predating the rise of the Nazis. The Bauhaus style, aka the International Style, was promoted by such luminaries as Gropius and Mies van der Rohe as an approach to design that gave equal measure to form and function, thus doing away with ornate decoration and frills. Those associated with the Bauhaus include Gropius, van der Rohe, Josef Albers, Marcel Breuer, Paul Klee, Wassily Kandinsky and Piet Mondrian.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bauhaus
Walter Gropius
Josef Albers
Paul Klee