Henri Matisse Life and Art Periods

"Το όνειρό μου είναι μία τέχνη ισορροπημένη, αγνή και γαλήνια, κενή από θέματα που προβληματίζουν και θλίβουν, μία τέχνη που θα μπορούσε να υπάρχει για κάθε πνευματικό εργάτη, για τον επιχειρηματία όσο και για τον άνθρωπο των γραμμάτων, για παράδειγμα, μια χαλαρωτική, ηρεμιστική επίδραση στο μυαλό, κάτι σαν μια άνετη πολυθρόνα που προσφέρει χαλάρωση από τη σωματική κόπωση."

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Ο Henri Matisse (Ανρί Ματίς) θεωρείται ευρέως ο μεγαλύτερος κολορίστας του εικοστού αιώνα, αλλά και ένας ανταγωνιστής του Pablo Picasso (Πάμπλο Πικάσο), όσον αφορά τη σπουδαιότητα των καινοτομιών του. Αρχικά εμφανίστηκε ως Μετα-Ιμπρεσιονιστής Ιμπρεσιονιστής και κατάφερε, πρώτα, να επικρατήσει ως ο αρχηγός του Γαλλικού ρεύματος του Φωβισμού. Παρόλο που τον ενδιέφερε ο Κυβισμός, τελικά τον απέρριψε, και, αντίθετα, επιχείρησε να χρησιμοποιήσει το χρώμα ως βάση σε εκφραστικούς, διακοσμητικούς και, συχνά, μνημειώδεις πίνακες. Όπως έγραψε κάποτε, προκαλώντας συζητήσεις, επιδίωκε να δημιουργήσει μία τέχνη που θα ήταν "μία χαλαρωτική, ηρεμιστική επίδραση στο μυαλό, περισσότερο σαν μια άνετη πολυθρόνα". Οι νεκρές φύσεις και το γυμνό παρέμειναν αγαπημένα του θέματα σε όλη την καριέρα του. Η Βόρειος Αφρική υπήρξε, επίσης, σημαντική πηγή έμπνευσης και προς το τέλος της ζωής του, συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στην εξέλιξη της τεχνικής του κολάζ, με μια σειρά από έργα στα οποία χρησιμοποιούσε κομμένα χρωματιστά σχήματα. Θεωρείται, επίσης, μεγάλος γλύπτης.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ

Ο Matisse χρησιμοποιούσε καθαρά χρώματα και το άσπρο του εκτεθειμένου καμβά για να δημιουργήσει μία γεμάτη φως ατμόσφαιρα στους φωβιστικούς πίνακές του. Αντί να χρησιμοποιεί προπλάσματα ή σκιές, για να δώσει όγκο και δομή στους πίνακές του, ο Matisse χρησιμοποιούσε περιοχές καθαρού, αδιαμόρφωτου χρώματος που δημιουργούσαν αντίθεση. Αυτές οι ιδέες αποτελούσαν σημαντικό κομμάτι της ζωγραφικής του, σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του.
Η τέχνη του υπήρξε σημαντική στο ότι υποστήριζε την αξία των διακοσμητικών στοιχείων στη μοντέρνα τέχνη. Ωστόσο, αν και γενικά θεωρείται ένας ζωγράφος αφιερωμένος στην ευχαρίστηση και την ικανοποίηση, η χρήση του χρώματος και των σχεδίων συχνά γίνεται με σκοπό να συνταράξει και να αποπροσανατολίσει.
Ο Matisse επηρεάστηκε πολύ έντονα από τις τέχνες άλλων πολιτισμών. Έχοντας την εμπειρία πολλών εκθέσεων Ασιατικής τέχνης και έχοντας ταξιδέψει στη Βόρεια Αφρική, ενσωμάτωσε κάποιες από τις διακοσμητικές ιδιότητες της Ισλαμικής τέχνης, τα γωνιώδη σχήματα της Αφρικανικής γλυπτικής και την ομαλότητα των Ιαπωνικών σχεδίων, στο προσωπικό του στυλ.
Ο Matisse κάποτε δήλωσε ότι ήθελε η τέχνη του να είναι "μια τέχνη ισορροπίας, καθαρότητας και γαλήνης, κενή από βασανιστικά και καταθλιπτικά θέματα" και αυτή του η φιλοδοξία αποτέλεσε σημαντική επιρροή για κάποιους, όπως ο Clement Greenberg (Κλεμέντ Γρίνμπερκ), ο οποίος στράφηκε στην τέχνη για να βρει καταφύγιο, από τον αποπροσανατολισμό του μοντέρνου κόσμου.
Η ανθρώπινη φιγούρα ήταν κεντρική στη δουλειά του Matisse τόσο στη γλυπτική όσο και στη ζωγραφική του. Η σπουδαιότητά της για τη φωβιστική δουλειά του αντανακλά το αίσθημά του, ότι το θέμα είχε παραμεληθεί στον Ιμπρεσσιονισμό, και συνέχιζε να είναι σημαντικό γι' αυτόν. Κατά περιόδους τεμάχιζε άγρια τη φιγούρα , και άλλες φορές την αντιμετώπιζε σχεδόν σαν ένα καμπυλόγραμμο, διακοσμητικό στοιχείο. Μέρος της δουλειάς του αντικατοπτρίζει τη διάθεση και προσωπικότητα των μοντέλων του, αλλά τις περισσότερες φορές τα χρησιμοποιούσε απλώς ως οχήματα για τα δικά του συναισθήματα, μετατρέποντάς τα σε κρυπτογραφήματα στα μνημειώδη σχέδιά του.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ HENRI MATISSE

Τα πρώτα χρόνια

Ο Henri-Emile-Benoit Matisse (Ανρί-Εμίλ-Μπενουά Ματίς) γεννήθηκε από γονείς μεσαίας τάξης, τον Emile-Hippolyte-Henri Matisse (Εμίλ-Ιπολίτ-Ανρί Ματίς), έμπορο σιτηρών και σιδηρών εργαλείων και την Anna Heloise Gerard (Άννα Ελουάζ Ζεράρντ). Μεγάλωσε στο Bohain-en-Vermandois (Μποέν-εν-Βερμαντουά) και πήγε σχολείο στο Κολλέγιο του Saint Quentin (Σεντ Κεντέν), προτού μετακομίσει στο Παρίσι για να σπουδάσει νομική. Το 1889, επέστρεψε στο Saint Quentin ως δικαστικός υπάλληλος, παρόλο που έβρισκε τη συγκεκριμένη δουλειά κουραστική και παραπονιόταν για άγχος. Αργότερα εκείνη τη χρονιά έπαθε σκωληκοειδίτιδα και χρειάστηκε να περάσει αρκετούς μήνες στο σπίτι, προκειμένου να αναρρώσει. Εκείνη την περίοδο, σε ηλικία 20 ετών, ανακάλυψε την ευχαρίστηση της απομόνωσης και της ελευθερίας, που του πρόσφερε η ζωγραφική.

MORE

Η αρχική εκπαίδευση

Henri Matisse Biography

Κατακλυσμένος από το καινούριο του πάθος, ο Matisse φεύγει ξανά για το Παρίσι το 1891, αυτή τη φορά με σκοπό να σπουδάσει τέχνη. Ενώ αρχικά απέτυχε στις εισαγωγικές εξετάσεις για τη Σχολή Καλών Τεχνών, ανεπίσημα γίνεται μέλος στο στούντιο του ζωγράφου Gustave Moreau (Γκυστάβ Μορώ) το 1892. Ο Moreau έλεγε στους μαθητές του, "Τα χρώματα πρέπει κανείς πρώτα να τα σκέφτεται, να τα ονειρεύεται, να τα φαντάζεται". Αυτή η Συμβολιστική στάση απέναντι στη ζωγραφική συνέβαλε στην εκφραστική χρήση του χρώματος από τον Matisse. Το 1894, ο Matisse απρόσμενα αποκτά κόρη, την Marguerite, από την ερωμένη του Caroline Joblaud (Καρολίν Ζομπλώντ). Έχοντας τελικά, γίνει δεκτός στη Σχολή Καλών Τεχνών το 1895, συνεχίζει να σπουδάζει δίπλα στον Moreau έως το 1898. Πολλά διαφορετικά στυλ επηρέασαν το ζωγράφο όλα εκείνα τα χρόνια, από τις ακαδημαϊκές νεκρές φύσεις του Jean-Baptiste-Simeon Chardin (Ζαν-Μπατίστ-Σιμεών Σαρντέν) μέχρι τις χαλαρές πινελιές των Ιμπρεσιονιστών.

Το 1898, αφού έχει χωρίσει από την Caroline, ο Matisse παντρεύεται την Amelie Parayre (Αμελί Παρέρ). Ο Moreau πεθαίνει, όσο το ζευγάρι βρίσκεται στο εξωτερικό για το μήνα του μέλιτος, και ο Matisse πασχίζει να βρει καινούριο δάσκαλο. Επίσης, έρχεται αντιμέτωπος με την πρόκληση του να μεγαλώσει τρία παιδιά - ο ίδιος με τη γυναίκα του είχαν αποκτήσει δύο γιούς, τον Jean το 1899 και τον Pierre το 1900. Παρά τις οικονομικές δυσκολίες, ο Matisse ξεκινά τη διά βίου συλλογή του πρωτοποριακής τέχνης, αγοράζοντας τους Τρείς Λουόμενους (1879-1882) του Paul Cézanne (Πωλ Σεζάν) από τη Γκαλερί Ambroise Vollard. Επηρεασμένος από τον τρόπο που χρησιμοποιούν το χρώμα οι Μετα-Ιμπρεσιονιστές και τα γραπτά του Paul Signac (Πωλ Σινιάκ), ο Matisse κινείται πέρα από την Ιμπρεσιονιστική του εξερεύνηση.

Η ώριμη περίοδος

Ο Matisse περνά το καλοκαίρι του 1905 στην Collioure, δουλεύοντας μαζί με τον André Derain (Αντρέ Ντεραίν) , με σκοπό να δημιουργήσουν μια νέα τεχνοτροπία από καθαρά χρώματα και έντονο φως. Ο νέος τρόπος ζωγραφικής γίνεται γνωστός με τον όρο Φωβισμός, μετά την περιγραφή από τον κριτικό Louis Vauxcelles (Λουΐ Βοξέλ) κάποιων έργων που εκτέθηκαν στο Salon d' Automn (Έκθεση του Φθινοπώρου) του 1905 - μια σημαντική παρουσίαση για το νέο κίνημα - ως "ο Donatello ανάμεσα στα αγρίμια (fauves)". Ο Matisse σύντομα γίνεται γνωστός στα μέσα ως ο ηγέτης του Φωβισμού , αποκαλούμενος από τον Louis Vauxcelles και άλλους κριτικούς της εποχής "chief fauve". Το καλλιτεχνικό αυτό κίνημα του Φωβισμού, αν και βραχύβιο, σφυρηλάτησε τη μία από τις δύο κατευθύνσεις της μοντέρνας τέχνης. Το 1905 ο Matisse συναντά τον Picasso στο στούντιο της Gertrude Stein (Γερτρούδης Στάιν). Οι δυο ζωγράφοι συνάπτουν μια φιλία και άμιλλα ολόκληρης ζωής, με τον καθένα τους να αντιπροσωπεύει μια δυνατή κατεύθυνση, που θα μπορούσε να πάρει η μοντέρνα τέχνη μετά το θάνατο του Paul Cézanne (Πωλ Σεζάν). Όσο ο Picasso αποδομούσε αντικείμενα μετατρέποντάς τα σε κυβιστικά επίπεδα, ο Matisse επιχειρούσε να δομήσει το σχήμα ενός αντικειμένου μέσα από το χρώμα.

Από το 1907, οι ζωγράφοι δε δουλεύουν πια σε φωβιστική τεχνοτροπία, ούτε καν ο Matisse. Προχώρησε παραπέρα για να δημιουργήσει απλοποιημένες μορφές, αντίθετα στα επίπεδα χρωματικά πεδία. Επίσης, εντάθηκε το ενδιαφέρον του στη γλυπτική , ειδικά στη Βορειοαφρικανική , ενδεχομένως λόγω των εμπειριών του από ένα ταξίδι του στην Αλγερία το 1906. Χρησιμοποίησε τη γλυπτική με σκοπό να λύσει εικαστικά προβλήματα, κυρίως εκείνα που είχαν να κάνουν με την απόδοση των σχημάτων. Κατάφερε, επίσης, να κερδίσει τη στήριξη για να ανοίξει σχολή τέχνης το 1908, διδάσκοντας σχεδόν σε ογδόντα μαθητές στα επόμενα τρία χρόνια. Κέρδισε την προστασία και υποστήριξη συλλεκτών πρωτοποριακών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένου του Ρώσου συλλέκτη Sergei Ivanovich Shchukin (Σέργκεϊ Ιβάνοβιτς Σούκιν), ο οποίος τελικά απέκτησε δεκάδες πίνακές του.

Henri Matisse Photo

Από το 1911 έως τα 1916, ο Matisse επικεντρώθηκε στην απεικόνιση της ανθρώπινης φιγούρας σε εσωτερικούς χώρους, διακοσμημένους με Ανατολίτικα κιλίμια και ενθύμια. Μολονότι δε στρατολογήθηκε κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, η σοβαρότητα των γεγονότων σε παγκόσμιο επίπεδο επηρέασε τη ζωγραφική του, μεταβάλλοντας την παλέτα του.

Προς το τέλος του πολέμου, ωστόσο, επέστρεψε στα φωτεινά του χρώματα, οδεύοντας προς την "Περίοδο της Νίκαιας", από το 1917 ως το 1930. Σε πολλούς από εκείνους τους πίνακες χρησιμοποιεί το λευκό του εκτιθέμενου καμβά, για να αποδώσει το έντονο φως της νότιας Γαλλίας.

Το 1930, ο Matisse περνά μία μεταβατική περίοδο καλλιτεχνικής κρίσης. Μη ικανοποιημένος από τη συντηρητική κατεύθυνση της δουλειάς του, ταξιδεύει πρώτα στην Ταϊτή και μετά στην Αμερική, τρεις φορές μέσα σε τρία χρόνια. Ξοδεύει πολύ λιγότερη ενέργεια στην ζωγραφική σε καμβά, πειραματιζόμενος αντί αυτής, στην εικονογράφηση βιβλίων, στο σχεδιασμό μωσαϊκού και το βιτρώ. Το 1931, του ανατίθεται η διακόσμηση με τοιχογραφίες του Ιδρύματος Barnes στην Πενσυλβάνια, την οποία ολοκλήρωσε το 1933.

Τα τελευταία χρόνια

Ο χωρισμός του Matisse από τη γυναίκα του το 1939, ο ερχομός του Πρώτου' Παγκοσμίου Πολέμου και η κακή του υγεία, όλα προστίθενται στο άγχος του για την πορεία της δουλειάς του. Έπειτα από μία σοβαρή εγχείρηση το 1941, αναγκάζεται να ζήσει σε αναπηρική καρέκλα για το υπόλοιπο της ζωής του. Ξαναγυρίζει στη ζωγραφική και το κολάζ, μέσα έκφρασης που του ήταν πιο διαχειρίσιμα σωματικώς και του προσέφεραν νέες δυνατότητες έκφρασης. Τα κολάζ από χαρτί συμβολίζουν για τον Matisse τη σύνθεση του σχεδίου και της ζωγραφικής

Henri Matisse Portrait

Τα κολάζ με χαρτί ενθάρρυναν τον Matisse να απλοποιήσει ακόμα περισσότερο τις μορφές, διυλίζοντας τον "ουσιαστικό χαρακτήρα" των αντικειμένων, έως ότου το αντικείμενο γίνει ένα σύμβολο από μόνο του. Χρησιμοποίησε την τεχνική του κολάζ με χαρτί για να σχεδιάσει χρωματιστά γυάλινα παράθυρα για το Παρεκκλήσι του Ροδαρίου, στη Vence, στη Γαλλία, και σαν ένα μέσο έκφρασης από μόνο του σε έργα μεγάλης κλίμακας. Με τη συμβολή βοηθών, ο Matisse κατάφερε να συνεχίσει να δουλεύει ως το τέλος παρά την αρρώστια του. Στις 3 Νοεμβρίου του 1954 πεθαίνει από καρκίνο.

ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑ

Μελετητές στη δεκαετία του '50 χαρακτήρισαν τον Matisse και το κίνημα του Φωβισμού ως προδρόμους του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού και μεγάλου μέρους της μοντέρνας τέχνης. Αρκετοί από τους καλλιτέχνες του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού ανευρίσκουν ίχνη της καλλιτεχνικής καταγωγής τους σ' αυτόν, αν και για διαφορετικούς λόγους. Σε κάποιους, όπως η Lee Krasner (Λι Κράσνερ), έχουν επίδραση όλα τα είδη. Τα χάρτινα κολάζ του Matisse την ενέπνευσαν να κομματιάσει τους πίνακές της και να τους επανασυναρμολογήσει. Ζωγράφοι του κινήματος Color field painting (Ζωγραφική του χρωματικού πεδίου), όπως οι Mark Rothko (Μαρκ Ρόθκο) και Kenneth Noland (Κένεθ Νόλαντ), επηρεάστηκαν από τους ευρείς τομείς φωτεινού χρώματος, όπως στο έργο του Red Studio (Κόκκινο Στούντιο - 1911). Ο Richard Diebenkorn (Ρίτσαρντ Ντίμπενκορν), από την άλλη πλευρά, ενδιαφερόταν περισσότερο για το πως ο Matisse δημιουργούσε την ψευδαίσθηση του χώρου και της χωρικής έντασης μεταξύ του θέματός του και του επίπεδου καμβά. Άλλοι, όπως ο Robert Motherwell (Ρόμπερτ Μάδεργουελ), δεν έδειξαν την επίδραση του Matisse άμεσα στο έργο τους, αλλά είχαν επηρεαστεί από την άποψή του για την απόδοση του χρώματος και της μορφής. Η τέχνη του Matisse συνεχίζει να γοητεύει όχι μόνο καλλιτέχνες αλλά και συλλέκτες, οι οποίοι έχουν αγοράσει έργα του για ποσά των 17.000.000 δολαρίων. Και όπως δείχνουν πολλές πρόσφατες και επερχόμενες τεράστιας εμπορικής επιτυχίας εκθέσεις, συνεχίζει να είναι ένας από τους αγαπημένους του κοινού σε όλο τον κόσμο.


ΦΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ HENRI MATISSE

"Βρίσκεις τέλεια αντιστοιχία μεταξύ της φύσης του σχεδίου και της φύση της ζωγραφικής; Κατά τη γνώμη μου, φαίνονται εντελώς διαφορετικές η μία από την άλλη, απολύτως αντιφατικές. Από τη μια, το σχέδιο, εξαρτάται από τη γραμμική ή γλυπτική πλαστικότητα, και από την άλλη, η ζωγραφική, εξαρτάται από τη χρωματική πλαστικότητα."
Γράμμα προς τον Paul Signac, 1905

"Αυτό που ονειρεύομαι είναι μια τέχνη της ισορροπίας, της αγνότητας και της γαλήνης, μακριά από μια θεματολογία που προβληματίζει ή προκαλεί κατάθλιψη, μια τέχνη που θα μπορούσε να είναι για κάθε πνευματικό εργάτη, για τον επιχειρηματία, όπως και για τον άνθρωπο των γραμμάτων, για παράδειγμα, μια καταπραϋντική, ηρεμιστική επίδραση στο μυαλό, κάτι σαν μια καλή πολυθρόνα που προσφέρει χαλάρωση από τη σωματική κόπωση."
Σημειώσεις ενός ζωγράφου (Notes of a Painter), 1908

"Αυτό που με ενδιαφέρει περισσότερο δεν είναι η νεκρή φύση ή το τοπίο, αλλά η ανθρώπινη φιγούρα. Είναι αυτό που μου επιτρέπει καλύτερα να εκφράσω το, ας το πούμε, θρησκευτικό δέος μου απέναντι στη ζωή."
Σημειώσεις ενός ζωγράφου (Notes of a Painter), 1908

"Πάντα προσπαθούσα να κρύψω τις προσπάθειές μου και επιθυμούσα τα έργα μου να έχουν μια ελαφριά χαρά της άνοιξης, που δεν αφήνει ποτέ κανέναν να υποπτεύεται τους κόπους που μου έχει κοστίσει."

 

Error occured while saving commment. Please, try later.