George Braque Life and Art Periods

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Ο Georges Braque (Ζωρζ Μπρακ) υπήρξε ο πρωτεργάτης της επαναστατικής τέχνης του Κυβισμού. Το έργο του Braque καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του επικεντρώθηκε στις νεκρές φύσεις και στους τρόπους της προβολής αντικειμένων από διάφορες οπτικές γωνίες, μέσα από το χρώμα, τη γραμμή και την υφή. Ενώ είναι περισσότερο γνωστός για τη συνεργασία του με τον Pablo Picasso (Πάμπλο Πικάσο) και τα κυβιστικά τους έργα, ο Braque είχε μια μακρόχρονη καριέρα στη ζωγραφική, που συνεχίστηκε πέρα από τον Κυβισμό. Ο Braque αφιερωνόταν, επίσης, συχνά σε ήρεμες περιόδους στο στούντιό του, παρά στο να αποτελεί μία προσωπικότητα στον κόσμο της τέχνης.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ

Μολονότι ο Braque ξεκίνησε σαν μέλος των Φωβιστών, εντούτοις, άρχισε να αναπτύσσει ένα κυβιστικό στυλ μετά τη γνωριμία του με τον Picasso. Ενώ τα έργα τους είχαν πολλές ομοιότητες στη χρωματική παλέτα, το ύφος και το θέμα, ο Braque δήλωνε ότι, αντίθετα με τον Picasso, η δουλεία του ήταν "κενή από εικονολογικό σχόλιο" και ότι τον απασχολούσε καθαρά ο ζωγραφικός χώρος και η σύνθεση.
Ο Braque αναζητούσε την ισορροπία και την αρμονία στις συνθέσεις του, κυρίως μέσα από το papier colles, μία τεχνική κολάζ από κολλημένα χαρτιά, την οποία επινόησε με τον Picasso το 1912. Ο Braque, ωστόσο, πήγε το κολάζ ένα βήμα παραπέρα, κολλώντας αποκόμματα διαφημίσεων στους καμβάδες του. Αυτό προμήνυε τα κινήματα μοντέρνας τέχνης, που ασχολήθηκαν με την κριτική των μέσων ενημέρωσης, όπως η Pop art.
Ο Braque αποτύπωνε γράμματα πάνω σε πίνακες, ανακάτευε μπογιές με άμμο και αντέγραφε κόκκους ξύλου και μάρμαρου για να πετύχει μεγάλα επίπεδα διάστασης στους πίνακές του. Οι απεικονίσεις του νεκρών φύσεων είναι τόσο αφηρημένες, που βρίσκονται στο όριο του να γίνουν μοτίβα, που εκφράζουν την ουσία των αντικειμένων που προβάλλονται, παρά άμεσες παραστάσεις.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ GEORGES BRAQUE

Τα πρώτα χρόνια

Ο Ζωρζ Braque βασίστηκε από νεαρή ηλικία σε δημιουργικές τεχνικές ζωγραφικής. Ο πατέρας του διεύθυνε επιχείρηση διακοσμητικής ζωγραφικής και, ενδεχομένως, το ενδιαφέρον του Braque στην υφή και την αίσθηση της αφής, να προήλθε από το ότι εργαζόταν μαζί του ως διακοσμητής. Το 1899, σε ηλικία δεκαεπτά ετών, ο Braque μετακόμισε από την Argenteuil στο Παρίσι, συνοδευόμενος από τους φίλους του Othon Friesz (Όθων Φριέζ) και Raoul Dufy (Ραούλ Νταφί).

MORE

Η αρχική εκπαίδευση

Οι πρώτοι πίνακες του Braque ήταν σε φωβιστικό ύφος. Από το 1902 έως το 1905, αφού εγκατέλειψε τη δουλειά του ως διακοσμητής για να συνεχίσει εξολοκλήρου στη ζωγραφική, ακολούθησε τις Φωβ ιδέες και συντονίστηκε με τον Henri Matisse (Ανρί Ματίς). Το 1906, συνέβαλε τους πολύχρωμους φωβιστικούς πίνακες στην πρώτη του έκθεση στο Salon des Independants (Έκθεση των Ανεξάρτητων). Ωστόσο, είχε επηρεαστεί έντονα από μία επίσκεψή του στο στούντιο του Picasso, το 1907, όπου είδε το επαναστατικό έργο του Les Demoiselles d'Avignon (Οι δεσποινίδες της Αβινιόν). Μετά από αυτή τη συνάντηση, οι δύο καλλιτέχνες δημιούργησαν μία στενή φιλία και μία καλλιτεχνική συντροφικότητα. "Βρισκόμασταν απαραιτήτως, κάθε μέρα", έλεγε ο Braque, "για να συζητήσουμε και να δοκιμάσουμε τις ιδέες που διαμορφώνονταν, αλλά και για να αντιστοιχίσουμε και να συγκρίνουμε τα έργα μας". Η δραστική αλλαγή στο στυλ ζωγραφικής του Braque μπορεί να αποδoθεί απευθείας στον Picasso. Από τη στιγμή που κατανόησε τους στόχους του Picasso, ο Braque επιδίωξε να ενισχύσει "τα κατασκευαστικά στοιχεία των έργων του, εγκαταλείποντας παράλληλα τις εκφραστικές υπερβολές του Φωβισμού". Οι πίνακές του με τοπία, στους οποίους σκηνές αναλύονται σε βασικά σχήματα και χρώματα, ενέπνευσαν το Γάλλο κριτικό τέχνης Louis Vauxcelles (Λουί Βοξέλ) να επινοήσει τον όρο του Κυβισμού από την περιγραφή των έργων του Braque ως "κυβικές παραξενιές".

Η ώριμη περίοδος

George Braque Biography

Ο Braque και ο Picasso δούλευαν συγχρονισμένα έως την επιστροφή του πρώτου από τον πόλεμο, το 1914. Όταν ο Picasso ξεκίνησε να ζωγραφίζει συμβολικά, ο Braque ένιωσε ότι ο φίλος του είχε προδώσει τους Κυβικούς κώδικες και κανόνες τους, κι έτσι συνέχισε μόνος. Ωστόσο, συνέχισε να επηρεάζεται από το έργο του Picasso, κυρίως σε σχέση με το papier colles, μια τεχνική, πρωτοπόροι της οποίας υπήρξαν και οι δύο καλλιτέχνες, χρησιμοποιώντας μόνο επικολλημένο χαρτί. Στα κολάζ του, υπήρχαν γεωμετρικά σχήματα που διακόπτονταν από μουσικά όργανα, σταφύλια ή έπιπλα. Αυτά ήταν τόσο τρισδιάστατα που θεωρήθηκαν σημαντικά για την ανάπτυξη της Κυβιστικής γλυπτικής. Το 1918, ο Braque ένιωθε πλέον ότι είχε επαρκώς εξερευνήσει το papier colles και επέστρεψε στις νεκρές φύσεις.

Οι θεατές παρατήρησαν μια πιο περιορισμένη χρωματική παλέτα στην πρώτη ατομική έκθεση του Braque μετά τον πόλεμο, το 1919. Εν τούτοις, παρέμεινε σταθερά προσκολλημένος στου κανόνες του Κυβισμού, ως προς την απεικόνιση των αντικειμένων από πολυεπίπεδες προοπτικές με γεωμετρικά μοτίβα. Συνέχισε σαν ένας αληθινός Αναλυτικός Κυβιστής για περισσότερο από ότι ο Picasso, του οποίου το ύφος, τα θέματα και τα χρώματα συνεχώς άλλαζαν. Ο Braque ενδιαφερόταν, κυρίως, στο να δείξει το πώς τα αντικείμενα φαίνονται όταν τα βλέπει κανείς μέσα στο χρόνο, σε διαφορετικές χρονικές θέσεις και εικονικά πλάνα. Ως αποτέλεσμα της επιμονής του να απεικονίζει το χώρο με διάφορους τρόπους, έκλινε φυσικώς, προς το σχεδιασμό σκηνικών και κοστουμιών για το θέατρο και για παραστάσεις μπαλέτου, το οποίο και έκανε καθ' όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του '20.

Τα τελευταία χρόνια

Το 1929, ο Braque άρχισε να ζωγραφίζει τοπία ξανά, χρησιμοποιώντας καινούρια, έντονα χρώματα, επηρεασμένος από τον Picasso και τον Matisse (Ματίς). Τότε, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '30, ο Braque ξεκίνησε να ζωγραφίζει πορτραίτα Ελληνικών ηρώων και θεοτήτων, παρόλο που ισχυριζόταν πως τα θέματα είχαν απογυμνωθεί από το συμβολισμό τους και έπρεπε να τα βλέπει κανείς μέσα από ένα καθαρά φορμαλιστικό φακό. Αποκαλούσε αυτά τα έργα του ασκήσεις στην καλλιγραφία, ίσως επειδή δεν είχαν να κάνουν αυστηρά μόνο με τις μορφές, αλλά περισσότερο με τις καθαρές γραμμές και το σχήμα. Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του '30, Ο Braque ξεκίνησε να ζωγραφίζει μια σειρά από έργα με τον τίτλο Vanitas (Ματαιοδοξίες), μέσω των οποίων εξέταζε υπαρξιακά το θάνατο και τον πόνο. Καθώς ολοένα και αυξανόταν η εμμονή του με τη φυσικότητα των έργων του, διερεύνησε τους τρόπους με τους οποίους οι πινελιές και οι ποιότητα στις μπογιές θα μπορούσαν να ενισχύσουν το θέμα του.

Τα αντικείμενα που χρησιμοποιούσε στις νεκρές φύσεις του είχαν πολύ προσωπικό χαρακτήρα για τον Braque, παρ' όλ' αυτά , δεν αποκάλυπτε αυτή τους τη σημασία. Τα κρανία, για παράδειγμα, ήταν από τα αντικείμενα που επανειλημμένα ζωγράφιζε στο ξεκίνημα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Όταν τελείωσε ο πόλεμος, το 1944, ο Braque άρχισε να αγκαλιάζει πιο ελαφριά θέματα, όπως λουλούδια, τραπέζια μπιλιάρδου και καρέκλες κήπου. Η τελευταία σειρά από οχτώ καμβάδες, που έφτιαξε από το 1948 έως το 1955, το κάθε έργο με τον τίτλο Ατελιέ, ή Στούντιο, απεικόνιζαν εικόνες που αντιπροσώπευαν τις εσωτερικές σκέψεις του καλλιτέχνη για κάθε αντικείμενο, παρά στοιχεία για τον έξω κόσμο. Στο τελευταίο στάδιο της ζωής του, ο Braque ζωγράφιζε κατ' επανάληψη πουλιά, ως το απόλυτο σύμβολο της εμμονής του με το χώρο και την κίνηση.

ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑ

Ο Braque έμεινε στη μνήμη ως ο πρόγονος του Κυβισμού, ο οποίος ήταν και λογικός αλλά και αισθησιακός στις νεκρές φύσεις του. Υπό αυτή την έννοια, ήταν ένας κλασικός ζωγράφος, και επηρέασε τους ομοίους του Jim Dine και Wayne Thiebaud, οι οποίοι επικεντρώθηκαν στη νεκρή φύση. Ο Braque είναι, επίσης, ένας περίφημος κολορίστας, ίχνη του οποίου μπορούν να βρεθούν στη σύγχρονη τέχνη εκείνων των ζωγράφων που δουλεύουν με το χρώμα με παρόμοιους τρόπους. Ίσως, o Braque έχει μείνει περισσότερο στην ιστορία για το ότι χρησιμοποιούσε το κολάζ, όπως πολλοί σύγχρονοι καλλιτέχνες, από γλύπτες, όπως η Jessika Stockholder μέχρι ζωγράφους, όπως ο Mark Bradford, τοποθετούν χαρτί στα έργα τους ως ένα μέσο για να σχολιάσουν την κοινωνία και τα προϊόντα της.


ΦΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ GEORGES BRAQUE

"Το να δουλεύεις από τη φύση σημαίνει να αυτοσχεδιάζεις."

"Δεν πρέπει να μιμούμαστε αυτό που θέλουμε να δημιουργήσουμε."

"Πρέπει να προσέξουμε μία ίδια φόρμουλα για όλες τις χρήσεις, η οποία θα εξυπηρετεί το να ερμηνεύουμε τις άλλες τέχνες, αλλά και την πραγματικότητα, και η οποία αντί να δημιουργήσει, απλώς θα παράγει ένα στυλ, ή καλύτερα, ένα στυλιζάρισμα."

 

Error occured while saving commment. Please, try later.