Vladimir Tatlin Life and Art Periods

"Στις πλατείες και τους δρόμους τοποθετούμε τα έργα μας, πεπεισμένοι ότι η τέχνη δεν πρέπει να παραμείνει άσυλο για τους άεργους, παρηγοριά για τους κουρασμένους και δικαιολογία για τους τεμπέληδες. Η τέχνη πρέπει να μας υπηρετεί, όπου η ζωή κυλά και ενεργεί."

Vladimir Tatlin

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Ο Vladimir Tatlin (Βλαντιμίρ Τάτλιν) ήταν κομβικός για τη γέννηση του Ρωσικού Κονστρουκτιβισμού. Συχνά χαρακτηρισμένος ως "εργαζόμενος Κονστρουκτιβιστής", πήρε μαθήματα από τα Κυβιστικά ανάγλυφα του Pablo Picasso (Πάμπλο Πικάσο) και το Ρωσικό Φουτουρισμό και ξεκίνησε να δημιουργεί αντικείμενα, που συχνά έδειχναν να εξισορροπούν ανάμεσα στη γλυπτική και την αρχιτεκτονική. Αρχικά εκπαιδευμένος ως ζωγράφος εικονισμάτων, σύντομα εγκατέλειψε τα παραδοσιακά εικονογραφικά ενδιαφέροντα της ζωγραφικής και, αντίθετα, επικεντρώθηκε στις ενυπάρχουσες δυνατότητες των υλικών που χρησιμοποιούσε - συχνά μέταλλο, γυαλί και ξύλο. Ήθελε πάνω απ' όλα να στρέψει την τέχνη σε μοντέρνους σκοπού και, τελικά, σε έργα κατάλληλα για τους στόχους της Ρωσικής Κομμουνιστικής επανάστασης. Μνημονεύεται περισσότερο για το Μνημείο για την Τρίτη Διεθνή (Monument to the Third International, 1919-20). Ως σχέδιο για το Διεθνές Κομμουνιστικό αρχηγείο, πραγματοποιήθηκε ως μοντέλο, αλλά δε χτίστηκε ποτέ. Κρυστάλλωσε την επιθυμία του να πραγματοποιήσει μια σύνθεση τέχνης και τεχνολογίας και έχει παραμείνει ως λυδία λίθος αυτού του ουτοπικού σκοπού, για γενεές καλλιτεχνών έκτοτε. Η κιβωτός της καριέρας του έχει καταλήξει να ορίζει το πνεύμα του πρωτοποριακού κινήματος του εικοστού αιώνα, την απόπειρα να έρθει η τέχνη στην υπηρεσία της καθημερινής ζωής.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ

Πολλά από τα ώριμα έργα του Tatlin δείχνουν μια επιθυμία να καταργήσει την παραδοσιακή αντιπροσωπευτική λειτουργία της τέχνης και να τη θέσει σε νέες, πιο πρακτικές χρήσεις. Αυτό συμφωνούσε με την επιθυμία του να θέσει την τέχνη στην υπηρεσία της Ρωσικής Επανάστασης, αλλά, επίσης, να εκφράσει τη δυναμική εμπειρία της ζωής στον εικοστό αιώνα. Αν και αυτό θα επιτυγχανόταν πιο αποτελεσματικά από μία μεταγενέστερη γενεά καλλιτεχνών, κάποιοι από τους οποίους θα έβαζαν την τέχνη στην άκρη, για να παράγουν διαφημίσεις και προπαγάνδα για το κράτος, το έργο του Tatlin σημειώνει ένα σημαντικό πρώιμο στάδιο στη μεταμόρφωση της Ρωσικής τέχνης, από μοντερνιστικό πειραματισμό σε πρακτικό σχέδιο.
Ο Tatlin πίστευε ότι τα υλικά που χρησιμοποιούσε ένας καλλιτέχνης θα έπρεπε να χρησιμοποιούνται σε συμφωνία με τις ιδιότητές τους και με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξερευνούν τις χρήσεις στις οποίες θα μπορούσαν να τεθούν. Εν μέρει, αυτή η στάση είναι χαρακτηριστική της ηθικής "αλήθεια στα υλικά", μια ιδέα που διέπει την ιστορία της μοντέρνας γλυπτικής. Όμως η προσέγγιση του Tatlin ήταν χαρακτηριστικά διαμορφωμένη απ' την επιθυμία του να φέρει στον αληθινό κόσμο τα μαθήματα, που μαθαίνονται στο στούντιο του καλλιτέχνη. Αυτό ίσως να εξηγεί γιατί η δουλειά του μοιάζει να μετακινείται από την ενασχόληση με την υφή και το χαρακτήρα των υλικών, στην επικέντρωση στην τεχνολογία και τη μηχανή.
Η εκπαίδευση του Tatlin ως εικονογράφου μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις, προτείνοντας τρόπους εισαγωγής ασυνήθιστων υλικών στη ζωγραφική, αλλά η πιο σημαντική επιρροή, στο πλαίσιο αυτό, ήταν η συνάντησή του με το κυβιστικό κολάζ του Picasso (Πικάσο), το οποίο είδε σε ένα ταξίδι στο Παρίσι το 1913. Μια άλλη ηχώ από τις πρώτες ανησυχίες του - που παραμένει στο έργο του για όλη την καριέρα του - είναι η ενασχόλησή του με τις καμπύλες, κάτι που μπορεί να εντοπιστεί σε όλη τη διαδρομή από τα πρώιμα γυμνά του, ως το πειραματικό γλυπτό αντι-ανάγλυφα (Counter-reliefs) και το αρχιτεκτονικό "Μνημείο για την Τρίτη Διεθνή" (1919-1920).

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ VLADIMIR TATLIN

Τα πρώτα χρόνια

Ο Vladimir Tatlin γεννήθηκε στη Μόσχα το 1885. Μεγάλωσε στην Ουκρανία και πήγε σχολείο στο Kharkiv. Ο πατέρας του ήταν μηχανικός σιδηροδρόμων και η μητέρα του ήταν ποιήτρια. Σε νεαρή ηλικία ο Tatlin έφυγε από το σπίτι του για να δουλέψει ως δόκιμος του εμπορικού ναυτικού. Ταξίδεψε σε μέρη όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Μικρά Ασία, η Ελλάδα, η Ιταλία και η Βουλγαρία, συνεχίζοντας τις περιπέτειές του στη θάλασσα, περιοδικά, μέχρι περίπου το 1915.

MORE

Η αρχική εκπαίδευση

Έχοντας αντιγράψει θρησκευτικές τοιχογραφίες όταν ήταν νέος, ξεκίνησε την επίσημη καλλιτεχνική του εκπαίδευση ως εικονογράφος το 1902. Πολλές από τις στυλιστικές αρχές, που εμπλέκονται στην αφιογραφία και τις παραδόσεις της Ρωσικής λαϊκής τέχνης - η ξυλογραφία αγροτών ή lubok (λιουμπόκ), για παράδειγμα - είχαν μεγάλη και διαρκή επιρροή στον Tatlin, κατά τη διάρκεια της καριέρας του.

Ο Tatlin φοίτησε στη Σχολή Ζωγραφικής, Γλυπτικής και Αρχιτεκτονικής της Μόσχας από το 1902 έως το 1904. Στη συνέχεια, από το 1904 έως το 1909 φοίτησε στη Σχολή Τέχνης της Penza (Πένζα), υπό τον Aleksey Afanas'ev (Αλεξέι Αφανάσεβ). Ανήκε σε μία ομάδα καλλιτεχνών, των οποίων το έργο απευθυνόταν στις κοινωνικές και πολιτικές ανησυχίας της σύγχρονης Ρωσίας και, μεταγενέστερα, αποτέλεσε μία από τις μεγαλύτερες καλλιτεχνικές επιρροές του Tatlin. Πιθανώς επηρεάστηκε από τον Afanas'ev, να αφιερώσει τις προσπάθειές του σε κοινωνικά σχετιζόμενη τέχνη.

Vladimir Tatlin Biography

Μετά από την αποφοίτησή του από τη σχολή της Πένζα, ο Tatlin συνέχισε τις σπουδές του στη Σχολή Ζωγραφικής, Γλυπτικής και Αρχιτεκτονικής της Μόσχας από το 1909 έως το 1910. Περίπου την ίδια περίοδο, ανέπτυξε επίσης στενή φιλία με ηγετικούς καλλιτέχνες της Ρωσικής πρωτοπορίας, όπως οι αδερφοί Vesnin (Βεσνίν), οι αδερφοί Burluk (Μπουρλιούκ), η Natalia Goncharova (Νατάλια Γκονσάροβα) και ο Mikhail Larionov (Μιχαήλ Λαριόνοφ). Εξοικειώθηκε με το κίνημα του Larionov, το Ραγιονισμό - ένα στυλ αφηρημένης ζωγραφικής, αντλούμενο από τις αρχές του Φουτουρισμού. Τα χαρακτηριστικά του στυλ αυτού ήταν ο θρυμματισμός του αντικειμένου μέσω αντανακλώμενων ακτίνων και η ανάλυση της σχέσης του αντικειμένου με το χωρικό του περιβάλλον. Ο Tatlin, αργότερα, εφάρμοσε παρόμοιες αρχές στα μη-ωφελιμιστικά γλυπτά του. Επίσης, ξεκίνησε να εκθέτει σε μεγάλες πρωτοποριακές εκθέσεις σε πόλεις, όπως η Οδησσός, η Μόσχα και η Πετρούπολη.

Το 1913 ο Tatlin ταξίδεψε στο Βερολίνο και στο Παρίσι. Κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής γνώρισε έναν καλλιτέχνη, που θα είχε μεγάλη επιρροή πάνω του - τον Pablo Picasso (Πάμπλο Πικάσο). Ο Tatlin επισκέφτηκε το στούντιο του Picasso και γνώρισε την κυβιστική ανάλυση της φόρμας, μέσω των τρισδιάστατων κατασκευών μικτών μέσων του καλλιτέχνη. Το αποτέλεσμα της έκθεσής του σε αυτά τα έργα κολάζ και συναρμολόγησης είναι εμφανές στα, μικτών μέσων, ανάγλυφά του, αποτελούμενα από βιομηχανικά υλικά, όπως γυαλί, μέταλλο, γύψο και ξύλο, τα οποία άρχισε να κατασκευάζει σιγά σιγά μετά την επίσκεψή του στο στούντιο του Picasso.

Το πιο πρώιμο γνωστό του ανάγλυφο από εκείνη την περίοδο, στο οποίο η επιρροή του Picasso αναγνωρίζεται πιο ξεκάθαρα είναι Το Μπουκάλι (1913). Αυτή η πρώτη κατασκευή δεν είναι ακόμα πλήρως αφηρημένη ή πλήρως τρισδιάστατη και, όπως οι κατασκευές του Picasso, είναι κυρίως ζωγραφική σε χαρακτήρα - με άλλο λόγια, οι ανησυχίες του δε διαφέρουν από τις παραδοσιακές, εικονιστικές ανησυχίες των ζωγράφων απεικόνισης του κόσμου. Πράγματι, ο Tatlin συχνά αναφερόταν σε αυτά τα έργα ως "ζωγραφικά ανάγλυφα", αλλά μετά το 1914 ξεκίνησε να δημιουργεί ένα νέο είδος αντικειμένου και να περιγράφει αυτά τα έργα ως "αντί-ανάγλυφα". Στα τελευταία, ενδιαφερόταν περισσότερο για τα υλικά και το χώρο που καταλαμβάνει το αντικείμενο· για να δώσει έμφαση σ' αυτό, ο Tatlin συχνά τα ανέγειρε σε γωνίες δωματίων, κάνοντάς τα να μοιάζουν με έργα αρχιτεκτονικής παρά με ζωγραφικής ή παραδοσιακής γλυπτικής. Επίσης, ήταν εντελώς αφηρημένα, επιτρέποντας στον καλλιτέχνη να εξερευνήσει τη φυσική δυνατότητα των χρησιμοποιούμενων υλικών και τις νέες μορφές, που αυτά μπορούν να δημιουργήσουν μέσω της αλληλεπίδρασης και αντιπαράθεσης.

Σε αυτά τα γλυπτά, ο περιβάλλων χώρος χρησιμοποιείται ως ακόμα ένα υλικό για κατασκευή, αλληλεπιδρώντας με το αντικείμενο και δημιουργώντας δυναμισμό και ένταση. Τα αντί-ανάγλυφα γεωμετρικής γωνίας, που άρχισε να κατασκευάζει το 1914, είναι ένα παράδειγμα του πιο ανεπτυγμένου του αφηρημένου ύφους. Σε αυτά τα γωνιακώς εκτεινόμενα έργα, απορρίπτεται το επίπεδο δισδιάστατο πλαίσιο και το αντικείμενο μπορεί να αλληλεπιδρά πλήρως με το χωρικό του περιβάλλον. Δραπετεύοντας από τη δισδιάστατη επιφάνεια προς το χώρο, αυτά τα γλυπτά ενσωματώνουν το ρητό του Tatlin "τέχνη εντός της ζωής". Μπορεί κανείς να τα ερμηνεύσει ως συγχώνευση τέχνης και μηχανικής και, από αυτή την άποψη, πολλοί κριτικοί δείχνουν στα ταλέντα των γονέων του, ο ένας ποιητής, ο άλλος μηχανικός.

Η εξοικείωσή του με θρησκευτικές εικόνες, όπως και η γνώση του πάνω στις εξελίξεις της Δυτικής τέχνης - από έργα του Monet (Μονέ), του Gauguin (Γκωγκέν) και του Cézanne (Σεζάν) σε συλλογές στη Μόσχα - είναι, επίσης, εμφανείς στην πρώιμη δουλειά του. Σε πίνακες όπως Το Γυμνό (1913), η επιρροή της ζωγραφικής εικόνων και της λαϊκής τέχνης είναι εμφανής στη μνημειακότητα του θέματος, στη χωρική διάταξη και τη ρεαλιστική προοπτική. Κάτι που είναι επίσης σημαντικό σε κάποιους από αυτούς τους πίνακες, είναι η εστίαση του Tatlin στην υλικότητα - ή faktura (φακτούρα) - του χρώματος. Αυτό έγινε κεντρικό στα μεταγενέστερα πειράματά του με βιομηχανικά υλικά και τις φυσικές τους ιδιότητες, όπως, επίσης, και στην ιδεολογία του κινήματος του Κονστρουκτιβισμού, ως σύνολο.

Η ώριμη περίοδος

Vladimir Tatlin Photo

Αν και αναζητούσε να καθιερώσει μια νέα ουτοπική κοινωνία, διαχωρισμένη από την παράδοση, πριν την Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917, ο Tatlin και άλλοι καλλιτέχνες της Ρωσικής πρωτοπορίας παρέμειναν ουσιαστικά απολιτικοί. Μετά την επανάσταση, ωστόσο, η καλλιτεχνική εστίαση του Tatlin μετακινήθηκε και η δουλειά του απευθυνόταν σε σοσιαλιστικές ανησυχίες, εξισώνοντας τον καλλιτέχνη με το προλεταριάτο και τα έργα τέχνης του με εργοστασιακά αγαθά μαζικής παραγωγής. Αφοσιώθηκε στην εφαρμογή της κοινωνικής αλλαγής μέσω νέων μορφών και ωφελιμιστικών έργων, σχεδιασμένων για την καθημερινή ζωή.

Το έργο-μακέτα "Μνημείο για την Τρίτη Διεθνή" (1919-1920) ήταν το αποκορύφωμα των πρώιμων αντί-ανάγλυφων του Tatlin, που είχαν χρησιμοποιήσει μία μη-ωφελιμιστική ανάλυση υλικού και μορφής. Ο Πύργος του Tatlin, όπως έγινε γνωστό το έργο, εξελίχθηκε από πρώιμα πειράματα με βιομηχανικά υλικά σε μία πλήρως λειτουργική κατασκευή, που συμβόλιζε αισθητικά και λειτουργικά την ιδανική κομμουνιστική κοινωνία της νέας μοντέρνας εποχής.

Ενώ το μνημείο αυτό ήταν το πιο διάσημο και το τελευταίο μεγάλο του έργο της περιόδου, ο Tatlin έμεινε αφοσιωμένος στον κονστρουκτιβιστικό σκοπό. Δούλεψε στο Τμήμα του Υλικού Πολιτισμού στην Πετρούπολη, από το 1923 έως το 1925, και επικεντρώθηκε στη δημιουργία σχεδίων πολύχρηστικών ρούχων για την εργατική τάξη. Σχέδια εκείνης της περιόδου περιλαμβάνουν παλτό για όλες τις εποχές και πρακτικά ρούχα εργασίας, τα οποία παρείχαν μόνωση, ελευθερία κινήσεων και επαρκή κυκλοφορία αέρα. Ο Tatlin, επίσης, έλαβε μέρος στην κονστρουκτιβιστική εκστρατεία για την αναδόμηση της κοινωνίας, δουλεύοντας σε σχέδια για πιο αποτελεσματικές οικιακές συσκευές και έπιπλα, σχεδιασμένα για να ταιριάζουν καλύτερα στη σύγχρονη ζωή.

Μετά το έργο του για το μνημείο, ο Tatlin ενδιαφέρθηκε κυρίως για τη διδασκαλία. Στα 1920, κατείχε επαγγελματική θέση καθηγητή στο Svomas (Σβόμας - Ελεύθερα Κρατικά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια) στη Μόσχα και ήταν ο διευθυντής στο Στούντιου Όγκου, Υλικού και Κατασκευής στο Svomas της Πετρούπολης. Το 1923 ίδρυσε, επίσης, το Μουσείο Καλλιτεχνικού Πολιτισμού στην Πετρούπολη, το οποίο λειτουργούσε ως εργαστήριο για την πειραματική μελέτη της τέχνης. Ήταν σε αυτό το Μουσείο, όπου ο Tatlin σχεδίασε, σκηνοθέτησε και εκτέλεσε το ποίημα Zangesi του Velimir Khlebnikov (Βελιμίρ Χλέμπνικοφ), το 1923. Η παραγωγή χαρακτηριζόταν από μηχανοποιημένα γεωμετρικά πλαίσια δημιουργημένα από τον Tatlin, για να συμπληρώσουν τις λεκτικές κατασκευές του Khlebnikov. Η σκηνή ήταν σημαντική διέξοδος για την πρωτοπορία, καθώς επέτρεπε σε μεγάλα ακροατήρια να δουν, να ακούσουν και να βιώσουν τις νέες μορφές της και τη νέα γλώσσα της.

Τα τελευταία χρόνια

Αν και παρέμεινε ενεργός μέχρι το θάνατό του, η καριέρα του Tatlin ως καλλιτέχνη θεωρείται ότι έληξε το 1932 με το τελευταίο μεγάλο έργο του, το "Letatlin" (Λετάτλιν 1929-32), μία ιπτάμενη μηχανή κινούμενη από άνθρωπο. Ο Tatlin ξεκίνησε να δουλεύει πάνω στο ανεμόπτερο Letatlin το 1929. Διεξήγαγε εκτεταμένη έρευνα πάνω στην πτήση των πουλιών και τη δομή των φτερών τους, με την ιδέα ότι οι άνθρωποι θα μπορούσαν να μιμηθούν την άκοπη, αποτελεσματική και αρμονική πτήση των πουλιών στη φύση.

Ο Κονστρουκτιβισμός και ολόκληρη η Ρωσική πρωτοπορία έσβησαν στις αρχές του 1930, όταν ο Κοινωνικός Ρεαλισμός έγινε το επίσημο ύφος. Ο Tatlin ξεκίνησε πάλι να ζωγραφίζει λάδια, περίπου την ίδια εποχή. Ωστόσο, αυτά τα μεταγενέστερα έργα έκαναν μικρή αναφορά στους προηγούμενους αφηρημένους του πίνακες και τα κονστρουκτιβιστικά γλυπτά, καθώς περιορίζονται κυρίως σε νεκρές φύσεις λουλουδιών, ζωγραφισμένες με εξπρεσιονιστικό τρόπο.

ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑ

Ενώ οι λεπτομέρειες γύρω απ΄ το έργο και τη ζωή του Tatlin είναι σχετικά αδιευκρίνιστες, παραμένει ένας από τους κυριότερους καλλιτέχνες της Ρωσικής πρωτοπορίας και ο δημιουργός του πιο ονειροπόλου και με τη μεγαλύτερη επιρροή αρχιτεκτονικού σχεδίου, που προέκυψε από την ιδεολογία των Κονστρουκτιβιστών. Αν και το έργο του για τον Πύργο δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ πλήρως, είναι μια εικόνα μοντερνισμού και έχει υπάρξει έκτοτε πηγή έμπνευσης για καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες. Τα αναρτημένα σε γωνίες αντί-ανάγλυφά του άλλαξαν τη σχέση, που μπορούσε να έχει ένα έργο τέχνης με τον περιβάλλοντα χώρο του και έφεραν επανάσταση στον τρόπο, με τον οποίο μπορούσε να γίνει αντιληπτό ένα γλυπτό. Οι κατασκευές του Tatlin, όπως επίσης και η ιδεολογία των Κονστρουκτιβιστών, συνέχισαν να επηρεάζουν καλλιτέχνες κατά το δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα, αναζητώντας να φέρουν επανάσταση στην κοινωνία, εισάγοντας νέες μορφές τέχνης. Ιδιαίτερα οι καλλιτέχνες του φεμινιστικού καλλιτεχνικού κινήματος και εκείνοι που ασχολήθηκαν με το κίνημα του σχεδίου και της διακοσμητικής ζωγραφικής, στις δεκαετίες του 1970 και του 1980, έλαβαν απ' ευθείας έμπνευση από τους Ρώσους Κονστρουκτιβιστές. Αυτοί οι καλλιτέχνες χρησιμοποίησαν μεθόδους χειροτεχνίας και ενσωμάτωσαν καθημερινά αντικείμενα και υλικά στα έργα τους, για να εκτείνουν να όρια του τί θα μπορούσε να θεωρηθεί τέχνη, και για να προκαλέσουν τις ιδέες της "υψηλής" και "χαμηλής" μορφής τέχνης και πολιτισμού.


ΦΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ VLADIMIR TATLIN

"Όχι το παλιό, όχι το νέο, αλλά το απαραίτητο."

"Η έρευνα του υλικού, του όγκου και της κατασκευής κατέστησαν δυνατό για εμάς το 1918, σε μια καλλιτεχνική μορφή, να ξεκινήσουμε να συνδυάζουμε υλικά, όπως ο σίδηρος και το γυαλί, τα υλικά του μοντέρνου Κλασσικισμού, συγκρινόμενα στην αυστηρότητά τους με το μάρμαρο της αρχαιότητας. Με τον τρόπο αυτό αναδύεται μια ευκαιρία να ενώσουμε καλλιτεχνικές φόρμες με χρηστικές προθέσεις. Ένα παράδειγμα είναι το έργο για το Μνημείο στην Τρίτη Διεθνή."

"Δηλώνουμε τη δυσπιστία μας για το μάτι και θέτουμε τις αισθητικές μας εντυπώσεις υπό έλεγχο."

"Η εργασία στον τομέα του επίπλου και άλλων χρηστικών αντικειμένων είναι μόνο η αρχή: η εμφάνιση νέων πολιτιστικών ιδρυμάτων, ζωτικών στην καθημερινή μας ζωή, ιδρυμάτων στα οποία θα ζουν οι εργατικές μάζες, θα σκέφτονται και θα αναπτύσσουν τις ικανότητές τους, απαιτεί από τον καλλιτέχνη ένα αίσθημα, όχι μόνο για το επιφανειακά διακοσμητικό, αλλά, πάνω απ' όλα, για πράγματα που ταιριάζουν στη νέα ύπαρξη και τη διαλεκτική της."

 

Error occured while saving commment. Please, try later.