Andy Warhol Life and Art Periods

"Πώς μπορείς να πεις ότι ένα στυλ είναι καλύτερο από ένα άλλο; Θα έπρεπε να μπορείς να είσαι Αφηρημένος Εξπρεσιονιστής την επόμενη εβδομάδα, ή Ποπ καλλιτέχνης, ή Ρεαλιστής, χωρίς να νιώθεις ότι έχεις εγκαταλείψει κάτι... Πιστεύω πως αυτό θα ήταν πολύ σπουδαίο, να μπορείς να αλλάζεις στυλ. Και πιστεύω πως αυτό πρόκειται να συμβεί, αυτό θα γίνει η νέα σκηνή."

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Ο Andy Warhol (Άντι Γουόρχολ) ήταν ο πιο πετυχημένος και υψηλά αμειβόμενος εμπορικός εικονογράφος στη Νέα Υόρκη, πριν ακόμα ξεκινήσει να δημιουργεί τέχνη προοριζόμενη για γκαλερί. Ωστόσο, οι μεταξοτυπίες του με εικόνες της Marylin Monroe, με εικόνες από κονσέρβες σούπας και εντυπωσιακές ιστορίες εφημερίδων, γρήγορα έγιναν συνώνυμες της Ποπ Αρτ (Pop art). Αναδύθηκε από τη φτώχεια και την αφάνεια μιας Ανατολικοευρωπαϊκής οικογένειας μεταναστών στο Πίτσμπουργκ, για να γίνει ένας χαρισματικός μαγνήτης της μποέμ Νέας Υόρκης και για να βρει, τελικά, μια θέση στους κύκλους της υψηλής κοινωνίας. Για πολλούς, η ανέλιξή του αντηχεί μία από τις φιλοδοξίες της Ποπ Αρτ, το να φέρνει δηλαδή λαϊκά στυλ και αντικείμενα στα αποκλειστικά σαλόνια της υψηλής τέχνης. Η άνοδός του στο στάτους μιας δημοφιλούς εικόνας αντιπροσώπευε ένα νέο είδος φήμης και διασημότητας, για έναν καλλιτέχνη.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ

Η πρώιμη εμπορική εικονογράφηση του Warhol έχει προσφάτως αναγορευθεί ως το πεδίο, στο οποίο έμαθε αρχικά να χειρίζεται το λαϊκό γούστο. Τα σκίτσα του ήταν συχνά κωμικά, διακοσμητικά και ιδιότροπα, και ο τόνος τους είναι εντελώς διαφορετικός από την κρύα και απρόσωπη διάθεση της Ποπ Αρτ του.
Πολλή διαφωνία περιβάλλει ακόμα τις εικονογραφικές μεταξοτυπίες, με τις οποίες ο Warhol εδραίωσε τη φήμη του ως Ποπ καλλιτέχνης, στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Κάποιοι θεωρούν τη σειρά του Θάνατος και Καταστροφή (Death and Disaster) και τις εικόνες του με τη Marilyn ως ειλικρινείς εκφράσεις της θλίψης του προς δημόσια γεγονότα. Άλλοι τα βλέπουν ως κάποιες από τις πρώτες εκφράσεις της "κόπωσης από τη συμπόνια" - ο τρόπος με τον οποίο το κοινό χάνει την ικανότητα να συμπάσχει με γεγονότα, από τα οποία νιώθει αποστασιοποιημένο. Κι όμως, άλλοι θεωρούν τις εικόνες του ως οθόνες - τοποθετημένες ανάμεσα σε εμάς και σε φοβερά γεγονότα - οι οποίες επιχειρούν να καταχωρήσουν και να διαχειριστούν το σοκ.
Αν και καλλιτέχνες είχαν πλησιάσει τη λαϊκή κουλτούρα κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, η Ποπ Αρτ σηματοδότησε μια σημαντική νέα σκηνή στο διαχωρισμό μεταξύ των υψηλών και χαμηλών μορφών τέχνης. Οι πίνακες του Warhol, από τις αρχές της δεκαετίας του 1960, ήταν σημαντικοί στην πρωτοπορία αυτών των εξελίξεων, αλλά είναι συζητήσιμο το αν οι ποικίλες δραστηριότητές του, τα μεταγενέστερα χρόνια του, είχαν την ίδια επιρροή στην επέκταση των επιπτώσεων της Ποπ Αρτ σε άλλα πεδία, και στην περαιτέρω διάβρωση των ορίων, ανάμεσα στους κόσμους της υψηλής τέχνης και της λαϊκής κουλτούρας.
Αν και ο Warhol θα συνέχιζε να δημιουργεί πίνακες κατά διαστήματα, στη διάρκεια της καριέρας του, το 1965 αποσύρθηκε επίσημα από το μέσο για να συγκεντρωθεί στη δημιουργία πειραματικών ταινιών. Παρά την αμέλεια ετών, οι ταινίες αυτές προσέλκυσαν πρόσφατα ευρύ ενδιαφέρον και ο Warhol, τώρα, θεωρείται ως ένας από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς ταινιών εκείνης της περιόδου.
Οι κριτικοί, παραδοσιακά, θεωρούν ότι η καριέρα του Warhol οδηγήθηκε σε παρακμή το 1968, αφού πυροβολήθηκε από την Valerie Sonalas (Βαλερί Σολάνας). Εκτιμώντας τους πρώιμους πίνακές του πάνω απ' όλα, έχουν αγνοήσει τις δραστηριότητες που απορρόφησαν την προσοχή του τα μεταγενέστερα χρόνια - ταινίες, πάρτυ, συλλογές, εκδόσεις και ζωγραφική πορτρέτων κατά παραγγελία. Ωστόσο, κάποιοι έχουν ξεκινήσει να πιστεύουν ότι όλα αυτά τα ρίσκα συνθέτουν το πιο σημαντικό κληροδότημα του Warhol, γιατί προεικονίζουν τα ποικίλα ενδιαφέροντα, δραστηριότητες και παρεμβάσεις, που απασχολούν τους καλλιτέχνες σήμερα.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ANDY WARHOL

Τα πρώτα χρόνια

Ο Andy ήταν το τρίτο παιδί που γεννήθηκε από Τσεχοσλοβάκους μετανάστες γονείς, τον Ondrej και την Ulja Warhola (Βαρχόλα), σε μια γειτονιά εργατικής τάξης στο Πίτσμπουργκ. Είχε δυο μεγαλύτερους αδερφούς, τον John και τον Paul. Σαν παιδί, ο Andy ήταν έξυπνος και δημιουργικός. Η μητέρα του, ανέμελη καλλιτέχνιδα και η ίδια, ενθάρρυνε τις καλλιτεχνικές του ορμές, δίνοντάς του την πρώτη του φωτογραφική μηχανή, όταν ήταν εννέα ετών. Ο Warhol υπέφερε από μία νευρική διαταραχή που συχνά τον περιόριζε στο σπίτι και, κατά τη διάρκεια εκείνων των μακρόχρονων περιορισμών, άκουγε ραδιόφωνο και συνέλεγε φωτογραφίες από σταρ του κινηματογράφου, γύρω από το κρεβάτι του. Ήταν αυτή η έκθεση σε σύγχρονα γεγονότα σε τόσο νεαρή ηλικία, που αργότερα διαμόρφωσε τη μανία του για την ποπ κουλτούρα και τις διασημότητες. Όταν ήταν δεκατεσσάρων ετών, ο πατέρας του πέθανε, αφήνοντας στην οικογένεια χρήματα που έπρεπε να χρησιμοποιηθούν συγκεκριμένα για την υψηλότερη μόρφωση των αγοριών. Αποφασίστηκε από την οικογένεια ότι ο Andy θα επωφελούνταν περισσότερο από μια πανεπιστημιακή μόρφωση.

MORE

Η αρχική εκπαίδευση

Μετά την αποφοίτησή του από το λύκειο σε ηλικία 16 ετών, το 1945 ο Warhol φοίτησε στο Carnegie Institute of Technology, που τώρα λέγεται Carnegie Mellon University, όπου έλαβε επίσημη εκπαίδευση στο εικονογραφικό σχέδιο. Λίγο μετά την αποφοίτησή του, το 1949, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, όπου δούλεψε ως εμπορικός εικονογράφος. Η πρώτη του δουλειά ήταν για το περιοδικό "Glamour" για ένα άρθρο με τίτλο "Η Επιτυχία είναι μια Δουλειά στη Νέα Υόρκη" (Success is a Job in New York). Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950 ο Warhol συνέχισε την επιτυχημένη καριέρα του στην εμπορική εικονογράφηση, δουλεύοντας για πολλά και γνωστά περιοδικά όπως το "Vogue", το "Harper's Bazaar" και το "The New Yorker". Επίσης παρήγαγε διαφημίσεις και εκθέσεις βιτρινών για τοπικούς εμπόρους λιανικής. Η δουλειά του με την εταιρία I. Miller & Sons (Ι. Μίλερ & Υιοί), για την οποία οι ιδιότυπες διαφημίσεις του με κουκκίδες έλαβαν ιδιαίτερη προσοχή, του απέδωσε αρκετή τοπική φήμη, κερδίζοντας αρκετά βραβεία από το Art Director's Club (Λέσχη Διευθυντών Τέχνης) και το American Institute of Graphic Arts (Αμερικανικό Ινστιτούτο Γραφικών Τεχνών).

Στις αρχές της δεκαετίας του 1950, ο Andy κόντυνε το επώνυμό του από Warhola σε Warhol, και αποφάσισε να ξεκινήσει μόνος του ως σοβαρός καλλιτέχνης. Η εμπειρία και η γνώση του στην εμπορική τέχνη, συνδυασμένες με την ανάδυσή του στην Αμερικανική λαϊκή κουλτούρα, επηρέασαν την πιο αξιοσημείωτη δουλειά του. Το 1952 εξέθεσε Δεκαπέντε Σκίτσα Βασισμένα στα Γραπτά του Τρούμαν Καπότε (Fifteen Drawings Based on the Writings of Truman Capote), στην πρώτη του ατομική έκθεση στη Γκαλερί Hugo στη Νέα Υόρκη. Παρουσιάζοντας εκθέσεις σε διάφορα μέρη στην πόλη της Νέας Υόρκης, είχε την πιο σημαντική του έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (ΜοΜΑ), όπου συμμετείχε στην πρώτη του ομαδική έκθεση το 1956. Ο Warhol πρόσεξε νέους αναδυόμενους καλλιτέχνες, θαυμάζοντας ιδιαίτερα τη δουλειά του Robert Rauschenberg (Ρόμπερτ Ράουσενμπερκ) και του Jasper Johns (Τζάσπερ Τζονς), που τον ενέπνευσαν να επεκτείνει τους δικούς του καλλιτεχνικούς πειραματισμούς.

Το 1960 ο Warhol ξεκίνησε να χρησιμοποιεί διαφημίσεις και τμήματα από κόμικς στους πίνακές του. Αυτά τα έργα, παραδείγματα πρώιμης Ποπ Αρτ, χαρακτηρίζονταν από πιο εκφραστικά και ζωγραφικά στυλ, που περιελάμβαναν καθαρά αναγνωρίσιμες πινελιές, και ήταν ελαφρώς εμπνευσμένα από τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό. Ωστόσο, μεταγενέστερα έργα, όπως τα Brillo Boxes (Κουτιά Μπρίλο - 1964), θα σημείωναν μια απευθείας επανάσταση ενάντια στον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό, αφαιρώντας σχεδόν τελείως κάθε απόδειξη παρουσίας του χεριού του καλλιτέχνη.

Η ώριμη περίοδος

Ο Andy Warhol δούλεψε με πολλά μέσα ως ζωγράφος, χαράκτης, εικονογράφος, δημιουργός ταινιών και συγγραφέας. Το Σεπτέμβριο του 1960, αφού είχε μετακομίσει σε ένα σπίτι στην πόλη, στον αριθμό 1342 της Λεωφόρου Lexington (Λέξινγκτον), στην Upper East Side (Άπερ Ηστ Σάιντ) του Μανχάταν, ξεκίνησε η πιο γόνιμη περίοδός του. Από εκεί που δεν είχε χώρο για στούντιο στο προηγούμενο διαμέρισμά του, όπου ζούσε με τη μητέρα του, τώρα είχε άπλετο χώρο για να εργαστεί. Το 1962 πρόσφερε στο Υπουργείο Κτηματομεσιτικών 150 δολάρια το μήνα, για να νοικιάζει ένα κοντινό απαρχαιωμένο κτίριο πυροσβεστικής στην Ανατολική 87η Οδό. Του δόθηκε η άδεια, και χρησιμοποίησε το χώρο αυτό σε συνδυασμό με το χώρο του στη Λεωφόρο Lexington μέχρι το 1964.

Συνεχίζοντας στο μοτίβο των διαφημίσεων και των τμημάτων από κόμικς, οι πίνακές του κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων της δεκαετίας του 1960 ήταν βασισμένοι, κυρίως, σε εικονογραφημένες εικόνες από έντυπα μέσα και γραφικό σχέδιο. Για να δημιουργήσει τους μεγάλης κλίμακας παραστατικούς πίνακές του, ο Warhol χρησιμοποίησε έναν αδιαφανή προβολέα για να μεγεθύνει τις εικόνες, σε έναν μεγάλο καμβά στον τοίχο. Στη συνέχεια, δουλεύοντας με ελεύθερο χέρι, θα ιχνηλατούσε την εικόνα με μπογιά απευθείας πάνω στον καμβά, χωρίς ίχνος μολυβιού από κάτω. Ως αποτέλεσμα αυτού, τα έργα του Warhol από τις αρχές του 1961 είναι, γενικά, πιο ζωγραφικά.

Προς το τέλος του 1961, ο Warhol άρχισε τους πίνακες με τις Κονσέρβες της Σούπας Κάμπελ (Campbell's Soup Can). Η σειρά χρησιμοποίησε πολλές διαφορετικές τεχνικές, αλλά οι περισσότεροι πίνακες δημιουργήθηκαν με την προβολή πηγαίων εικόνων σε καμβά, ιχνηλατώντας τις με μολύβι και στη συνέχεια εφαρμόζοντας χρώμα. Με τον τρόπο αυτό, ο Warhol αφαίρεσε τα περισσότερα σημάδια από το χέρι του καλλιτέχνη.

Το 1962 ο Warhol άρχισε να εξερευνά τη μεταξοτυπία. Αυτή η διαδικασία με διάτρητο φύλλο γραμμάτων ή σχημάτων προς αποτύπωση (stencil), περιελάμβανε τη μεταφορά μιας εικόνας σε μια πορώδη οθόνη, και στη συνέχεια την εφαρμογή μπογιάς ή μελανιού με μια λαστιχένια λεπίδα. Αυτό σηματοδότησε ακόμα ένα μέσο ζωγραφικής, ενώ αφαιρούσε τα ίχνη του χεριού του· όπως η διαδικασία, που χρησιμοποίησε στη δημιουργία των εικόνων με τις κονσέρβες Κάμπελ, και αυτή η τεχνική, τον κατέστησε ικανό να επαναλαμβάνει το μοτίβο πολλές φορές πάνω στην ίδια εικόνα, παράγοντας μια σειριακή εικόνα, που υποδήλωνε μαζική παραγωγή. Συχνά, πρώτα θα έθετε μια στρώση χρωμάτων, που θα συμπλήρωνε την εικόνα με το διάτρητο φύλλο μετά την εφαρμογή της.

Οι πρώτοι του πίνακες με διάτρητο φύλλο ήταν βασισμένοι στην μπροστινή και την πίσω πλευρά χαρτονομισμάτων του δολαρίου, και συνέχισε με τη δημιουργία πολλών σειρών διάφορων καταναλωτικών προϊόντων και εμπορικών αντικειμένων, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο αυτή. Απεικόνισε ετικέτες αποστολής και χειρισμού, μπουκάλια της Coca-Cola, ετικέτες από κουτιά του καφέ, ετικέτες από κουτιά σαπουνιού Brillo, εξώφυλλα από σπιρτόκουτα και αυτοκίνητα. Από το φθινόπωρο του 1962 άρχισε επίσης να παράγει έργα με φωτογραφικές μεταξοτυπίες, όπου μετέφερε φωτογραφικές εικόνες σε πορώδεις οθόνες. Το πρώτο του έργο ήταν το Baseball (1962) και αυτά που ακολούθησαν, συχνά, είχαν τετριμμένες ή σοκαριστικές εικόνες, προερχόμενες από φωτογραφίες σκανδαλοθηρικών εφημερίδων, με αυτοκινητιστικά ατυχήματα και εξεγέρσεις πολιτικών δικαιωμάτων, χρήματα και καταναλωτικά οικιακά προϊόντα.

Το 1964 ο Warhol μετακόμισε στον αριθμό 231 της Ανατολικής 74ης Οδού, αποκαλώντας το νέο του χώρο "Το Εργοστάσιο" (The Factory). Έχοντας επιτύχει μέτρια επιτυχία ως καλλιτέχνης μέχρι αυτό το σημείο, μπόρεσε να προσλάβει αρκετούς βοηθούς για να τον βοηθούν στην εκτέλεση των έργων του. Αυτό σηματοδότησε ένα σημείο καμπής στην καριέρα του. Τώρα, με την αρωγή των βοηθών του, μπορούσε να αφαιρέσει πιο αποφασιστικά το χέρι του από τον καμβά και να δημιουργήσει επαναλαμβανόμενες, μαζικής παραγωγής εικόνες, που θα φαίνονταν χωρίς νόημα και θα προκαλούσαν το ερώτημα "Τί είναι αυτό που κάνει την τέχνη, τέχνη; " (What makes art, art?). Αυτή ήταν μια ιδέα που εισήγαγε πρώτος ο Marcel Duchamp (Μαρσέλ Ντυσάν), τον οποίο ο Warhol θαύμαζε.

Ο Warhol γοητευόταν απ' το Hollywood όλη του τη ζωή και αυτό αποδεικνύεται από τα εικονογραφικά του πορτρέτα διασημοτήτων, όπως η Marylin Monroe και η Elizabeth Taylor. Επέκτεινε επίσης το μέσο του σε εγκαταστάσεις (installations), πιο ιδιαίτερα στη Γκαλερί Stable στη Νέα Υόρκη το 1964, αντιγράφοντας κουτιά Μπρίλο στο πραγματικό τους μέγεθος και, στη συνέχεια, δημιουργώντας μεταξοτυπίες με τα σχέδια των ετικετών τους, σε κύβους από κόντρα πλακέ.

Θέλοντας να συνεχίσει την εξερεύνησή του σε διαφορετικά μέσα, ο Warhol ξεκίνησε να πειραματίζεται με ταινίες, το 1963. Δύο χρόνια αργότερα, μετά από ένα ταξίδι στο Παρίσι για μια έκθεση της δουλειάς του, ανακοίνωσε ότι θα αποσυρόταν από τη ζωγραφική, για να επικεντρωθεί αποκλειστικά στη δημιουργία ταινιών. Αν και ποτέ δεν ακολούθησε πλήρως την πρόθεσή του αυτή, παρήγαγε πολλές ταινίες, στις περισσότερες από τις οποίες πρωταγωνιστούσαν αυτοί που τους αποκαλούσε Warholstars (αστέρες Γουόρχολ), μια εκκεντρική και εκλεκτική ομάδα φίλων, που σύχναζαν στο "Εργοστάσιο" και ήταν γνωστοί για το αντισυμβατικό τους στυλ.

Δημιούργησε περίπου 600 ταινίες ανάμεσα στο 1963 και το 1976, με διάρκεια από λίγα λεπτά έως 24 ώρες. Ανέπτυξε επίσης ένα έργο που λεγόταν Το Αναπόφευκτο Εκρηκτικό Πλαστικό (The Exploding Plastic Inevitable ή EPI) το 1967. Το ΕΡΙ ήταν μια παραγωγή πολυμέσων, που συνδύαζε το ροκ συγκρότημα "The Velvet Underground" με προβολές ταινίας, φωτός και χορού, αποκορυφώνοντας μια αισθητική εμπειρία περφόρμανς (performance art). Ο Warhol υπήρξε, επίσης, εκδότης καλλιτεχνικών βιβλίων από τη δεκαετία του 1950, αλλά το πρώτο του βιβλίο μαζικής παραγωγής "Το Ευρετήριο του Andy Warhol" (Andy Warhol's index) εκδόθηκε το 1967. Αργότερα, εξέδωσε πολλά άλλα βιβλία και δημιούργησε το περιοδικό "Συνέντευξη" (Interview Magazine) μαζί με τον φίλο του τον Gerard Malanga (Τζεράρντ Μαλάνγκα), το 1969. Το περιοδικό είναι αφιερωμένο στις διασημότητες και είναι ακόμα σε παραγωγή μέχρι σήμερα.

Μετά από μια απόπειρα κατά της ζωής του το 1968, από τη γνωστή του και ριζοσπαστική φεμινίστρια Valerie Solanas (Βάλερι Σολάνας), αποφάσισε να απομακρυνθεί από την αντισυμβατική παρέα του. Αυτό σηματοδότησε και το τέλος της εποχής του "Εργοστασίου" της δεκαετίας του 1960. Ο Warhol στη συνέχεια αναζήτησε συντροφιά στην υψηλή κοινωνία της Νέας Υόρκης και, κατά το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του 1970, η δουλειά του αποτελούνταν από πορτρέτα με ανάθεση, που προέκυπταν από εκτυπωμένες φωτογραφίες Polaroid. Η πιο αξιοσημείωτη εξαίρεση σε αυτά είναι η διάσημη σειρά του Μάο, η οποία δημιουργήθηκε ως σχόλιο για την επίσκεψη του Προέδρου Richard Nixon (Ρίτσαρντ Νίξον) στην Κίνα. Στερούμενα λάμψης και εμπορικού ενδιαφέροντος, συγκρινόμενα με τα πρώιμα πορτρέτα του, οι κριτικοί είδαν τον Warhol να εκπορνεύει το καλλιτεχνικό του ταλέντο και θεώρησαν αυτή τη μεταγενέστερη περίοδο, ως παρακμή. Ωστόσο, ο Warhol είδε την οικονομική επιτυχία ως σημαντικό σκοπό. Είχε κάνει την αλλαγή από εμπορικός καλλιτέχνης σε επιχειρηματικός (business artist).

Τα τελευταία χρόνια

Ειρωνικώς, στα τέλη των δεκαετιών του 1970 και του 1980, ο Warhol επέστρεψε στη ζωγραφική και παρήγαγε έργα, τα οποία συχνά ήταν στο χείλος του αφηρημένου. Η σειρά του Ζωγραφική Οξείδωσης (Oxidation Painting), που δημιουργήθηκε ουρώντας σε καμβά με χάλκινη μπογιά, αντηχούσε την αμεσότητα των Αφηρημένων Εξπρεσιονιστών και την ωμότητα των "πινάκων σταξίματος" του Jackson Pollock (Τζάκσον Πόλοκ). Στη δεκαετία του 1980 ο Warhol είχε κερδίσει και πάλι αρκετή από την κριτική του φήμη, εν μέρει λόγω της συνεργασίας του με τον Jean-Michel Basquiat (Ζαν-Μισέλ Μπασκιά) και τον Francesco Clemente (Φραντσέσκο Κλεμέντε), δύο πολύ νεότερους και πιο αιχμηρούς καλλιτέχνες. Στα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο Warhol στράφηκε σε θρησκευτικά θέματα· η εκδοχή του από το "Μυστικό Δείπνο" του Leonardo da Vinci, είναι ιδιαίτερα αναγνωρισμένη. Σε αυτά τα έργα, ο Warhol συγχώνευσε το ιερό και το ασεβές, αντιπαραθέτοντας μεγεθυμένα λογότυπα από διάφορες μάρκες, έναντι εικόνων του Χριστού και των Αποστόλων.

Μετά από μετεγχειρητικές επιπλοκές από μία επέμβαση ρουτίνας στη χολή, ο Warhol πέθανε στις 22 Φεβρουαρίου του 1987. Θάφτηκε στη γενέτειρά του στο Πίτσμπουργκ. Η κηδεία του έγινε στον Καθεδρικό του Αγίου Πατρικίου στη Νέα Υόρκη, και την παρακολούθησαν πάνω από 2000 άτομα.

ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑ

Ο Andy Warhol ήταν ένας από τους καλλιτέχνες με τη μεγαλύτερη επιρροή στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, δημιουργώντας μερικές από τις πιο αναγνωρίσιμες εικόνες που έχουν παραχθεί ποτέ. Προκαλώντας τις ιδεαλιστικές εικόνες και τα προσωπικά συναισθήματα που μεταφέρονται από το αφηρημένο, ο Warhol αγκάλιασε τη λαϊκή κουλτούρα και τις εμπορικές διαδικασίες, για να παράγει έργα που απευθύνονταν στο γενικό κοινό. Ήταν μία από τις ιδρυτικές μορφές του κινήματος της Ποπ, επεκτείνοντας τις ιδέες του Duchamp, προκαλώντας τον ίδιο τον ορισμό της τέχνης. Τα καλλιτεχνικά του ρίσκα και ο συνεχής πειραματισμός με θέματα και μέσα τον κατέστησαν πρωτοπόρο, σχεδόν σε όλες τις μορφές της οπτικής τέχνης. Η αντισυμβατική του αίσθηση του ύφους και η διάσημη παρέα του, τον βοήθησαν να φτάσει το στάτους του μεγάλου σταρ, που ήλπιζε να αγγίξει.

Η διαθήκη το Warhol όριζε ότι η περιουσία του θα χρηματοδοτούσε το Ίδρυμα Warhol για την προώθηση των οπτικών τεχνών, το οποίο, εν συνεχεία, ιδρύθηκε αργότερα μέσα στη χρονιά. Μέσω των κοινών προσπαθειών των Μουσείων Carnegie του Πίτσμπουργκ, του Ιδρύματος Carnegie, του Κέντρου Τεχνών Dia και του Ιδρύματος Andy Warhol για τις Οπτικές Τέχνες, το Μουσείο Warhol (Warhol Museum) άνοιξε στο Πίτσμπουργκ της Πενσιλβάνια το 1994, στεγάζοντας μια μεγάλη συλλογή έργων του.


ΦΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ANDY WARHOL

"Το να αγοράζεις είναι πιο αμερικάνικο από το να σκέφτεσαι, κι εγώ είμαι όσο πιο Αμερικανός γίνεται."

"Η επιχειρηματική τέχνη είναι το βήμα που έρχεται μετά την Τέχνη. Εγώ άρχισα ως εμπορικός καλλιτέχνης και θέλω να τελειώσω ως επιχειρηματικός καλλιτέχνης."

"Στο μέλλον όλοι θα έχουν τα δεκαπέντε λεπτά δημοσιότητας, που τους αναλογούν."

"Ο λόγος για τον οποίο ζωγραφίζω έτσι, είναι γιατί θέλω να είμαι μηχανή, και νιώθω πως ό,τι κάνω και το κάνω σαν μηχανή είναι αυτό που θέλω να κάνω."

 

Error occured while saving commment. Please, try later.