Paul Gauguin Life and Art Periods

"Προσπαθώ να βάλω σ' αυτές τις έρημες φιγούρες την αγριότητα που βλέπω σ' αυτές και που υπάρχει και σε μένα ... Να πάρει, θέλω να συμβουλευτώ και τη φύση, αλλά δε θέλω να παραλείψω αυτό που βλέπω εκεί και αυτό που έρχεται στο μυαλό μου."

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

O Paul Gauguin (Πωλ Γκογκέν) είναι ένας από τους πιο σημαντικούς Γάλλους καλλιτέχνες που, ενώ αρχικά εκπαιδεύτηκε στον Ιμπρεσιονισμό, στην πορεία ξέφυγε από τη γοητεία του με τον καθημερινό κόσμο και έγινε πρωτοπόρος ενός νέου ύφους ζωγραφικής, που αναφέρεται ευρέως ως Συμβολισμός. Καθώς το κίνημα του Ιμπρεσιονισμού κορυφωνόταν στα τέλη της δεκαετίας του 1880, ο Gauguin πειραματίστηκε με νέες θεωρίες του χρώματος και ημι-διακοσμητικές προσεγγίσεις στη ζωγραφική. Εργάστηκε περίφημα ένα καλοκαίρι σε ένα έντονα πολύχρωμο ύφος, μαζί με τον Vincent Van Gogh (Βίνσεντ βαν Γκογκ) στα νότια της Γαλλίας, πριν να γυρίσει τελείως την πλάτη του στη Δυτική κοινωνία. Είχε ήδη εγκαταλείψει την προηγούμενη ζωή του ως χρηματιστής, όταν άρχισε να ταξιδεύει τακτικά στο Νότιο Ειρηνικό στις αρχές της δεκαετίας του 1890, όπου ανέπτυξε ένα νέο ύφος, που πάντρευε την καθημερινή παρατήρηση με το μυστικό συμβολισμό, ένα ύφος που επηρεάζεται έντονα από τις δημοφιλείς, επονομαζόμενες "πρωτόγονες" τέχνες της Αφρικής, της Ασίας και της Γαλλικής Πολυνησίας. Η απόρριψη από τον Gauguin της Ευρωπαϊκής του οικογένειας, της κοινωνίας και του καλλιτεχνικού κόσμου του Παρισιού για μια ζωή χωριστά, στη γη των "Άλλων", έχει χρησιμεύσει ως ένα ρομαντικό παράδειγμα του καλλιτέχνη ως περιπλανώμενου μυστικιστή.

ΒΑΣΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ

Αφού κατέκτησε τις ιμπρεσιονιστικές μεθόδους για την απεικόνιση της οπτικής εμπειρίας της φύσης, ο Gauguin μελέτησε τις θρησκευτικές κοινότητες στην αγροτική Βρεττάνη και σε διάφορα μέρη στην Καραϊβική, ενώ παράλληλα ενημερώθηκε πάνω στις τελευταίες γαλλικές ιδέες στη θεωρία της ζωγραφικής και του χρώματος (με την τελευταία να έχει επηρεαστεί σημαντικά από πρόσφατη επιστημονική μελέτη πάνω στις ποικίλες, ασταθείς διεργασίες της οπτικής αντίληψης). Αυτό το υπόβαθρο συνέβαλε σε μια βαθμιαία ανάπτυξη ενός νέου είδους "συνθετικής" ζωγραφικής από τον Gaugin, ένα είδος που λειτουργεί ως ένας συμβολικός, παρά ένας τεκμηριωμένος, σαν καθρέπτης, αντικατοπτρισμός της πραγματικότητας.
Ψάχνοντας το είδος άμεσης επαφής με το φυσικό κόσμο, που παρατήρησε σε διάφορες κοινότητες της Γαλλικής Πολυνησίας και σε άλλες μη ευρωπαϊκές κουλτούρες, ο Gauguin μεταχειρίστηκε τους πίνακές του ως ένα φιλοσοφικό στοχασμό πάνω στην ύστατη σημασία της ανθρώπινης ύπαρξης, καθώς και στην πιθανότητα θρησκευτικής εκπλήρωσης και απαντήσεων για το πώς να ζει κανείς πιο κοντά στη φύση.
Ο Gauguin, κατά τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα, ήταν ένας από τους βασικούς συμμετέχοντες σε ένα ευρωπαϊκό πολιτιστικό κίνημα, που από τότε έχει επικρατήσει να αναφέρεται ως Πριμιτιβισμός (Primitivism). Ο όρος υποδηλώνει το δυτικό ενθουσιασμό προς τους λιγότερο βιομηχανικά αναπτυγμένους πολιτισμούς και τη ρομαντική αντίληψη, ότι οι μη δυτικοί λαοί ίσως είναι πιο γνήσια πνευματικοί, ή σε πιο στενή επαφή με τις στοιχειώδεις δυνάμεις του κόσμου, απ' ότι οι συγκριτικά "τεχνητοί" Ευρωπαίοι και Αμερικανοί.
Μόλις ουσιαστικά εγκατέλειψε τη σύζυγό του, τα τέσσερά του παιδιά και ολόκληρο τον καλλιτεχνικό κόσμο της Ευρώπης, το όνομα και η δουλειά του Gauguin έγιναν και παραμένουν μέχρι σήμερα συνώνυμα της απόλυτης καλλιτεχνικής ελευθερίας ή της πλήρους απελευθέρωσης του δημιουργικού ατόμου, από τις αρχικές καλλιτεχνικές του δεσμεύσεις.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ PAUL GAUGUIN

Τα πρώτα χρόνια

Ο Paul Gauguin ήταν γιος του Clovis Gauguin, δημοσιογράφου, και της Alina Maria Chazal, κόρης του ηγέτη των σοσιαλιστών και της πρώιμης ακτιβίστριας του φεμινισμού, Flora Tristan. Στην ηλικία των τριών, ο Gauguin και η οικογένειά του διέφυγαν από το Παρίσι στη Λίμα του Περού, μια κίνηση που προκλήθηκε από το λεπτό πολιτικό κλίμα της Γαλλίας, που απαγόρευε την ελευθερία του τύπου. Κατά το υπερατλαντικό ταξίδι, ο Clovis αρρώστησε και πέθανε. Για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, ο Gauguin, η αδελφή και η μητέρα του έζησαν με τους συγγενείς τους στη Λίμα.

Το 1855 και, ενώ η Γαλλία έμπαινε σε μια πιο σταθερή πολιτικά εποχή, η επιζούσα οικογένεια επέστρεψε για να εγκατασταθεί στην βόρειο-κεντρική γαλλική πόλη της Ορλεάνης, όπου έζησαν με τον παππού του Gauguin. Εκεί ο Gauguin άρχισε την επίσημη εκπαίδευσή του και τελικά εντάχθηκε στο εμπορικό ναυτικό (υποχρεωτική θητεία) στην ηλικία των δεκαεπτά. Τρία χρόνια μετά ο Gauguin εντάχθηκε στο Γαλλικό Ναυτικό. Επιστρέφοντας στο Παρίσι το 1872, ο Gauguin ξεκίνησε δουλειά ως χρηματιστής.

MORE

Η αρχική εκπαίδευση

Μετά το θάνατο της μητέρας του το 1867, ο Gauguin πήγε να ζήσει με το διορισμένο του κηδεμόνα, Gustave Arosa, έναν ευκατάστατο προστάτη τέχνης και συλλέκτη. Κάτω από τη φροντίδα του Arosa, ο Gauguin εισήχθη στο έργο του ρομαντικού ζωγράφου Eugene Delacroix (Εζέν Ντελακρουά), καθώς και στο έργο των ρεαλιστών ζωγράφων Gustave Courbet (Γκυστάβ Κουρμπέ), Jean-Baptiste Camille Corot (Ζαν-Μπατίστ Καμίλ Κορό) και της προ-ιμπρεσσιονιστικής σχολής της Barbizon, για τη ζωγραφική του γαλλικού τοπίου. Αυτή η εκπαίδευση του ματιού του καλλιτέχνη, πάνω στο έργο των κοντινών προκατόχων του, επρόκειτο να έχει μια διαρκή επίδραση πάνω στη μετέπειτα δουλειά του Gauguin.

Ο Gauguin παντρεύτηκε τη Mette-Sophie Gad το 1873· ακολούθως, ο Gauguin, η Δανή σύζυγός του και τα πέντε τους παιδιά μετακόμισαν από το Παρίσι στην Κοπενγχάγη. Ο Gauguin άρχισε επίσης να συλλέγει έργα τέχνης, αποκτώντας μια μικρή σειρά από ιμπρεσιονιστικούς πίνακες των Pierre-Auguste Renoir (Πιερ-Ωγκύστ Ρενουάρ), Claude Monet (Κλωντ Μονέ) και Camille Pissarro (Καμίλ Πισσαρό). Κατά το 1880 ο ίδιος ο Gauguin ζωγράφιζε στον ελεύθερό του χρόνο και υιοθετούσε ένα ιμπρεσιονιστικό ύφος, όπως στο έργο του Still-Life with Fruit and Lemons (Νεκρή φύση με Φρούτα και Λεμόνια - 1880). Στο Gauguin, επίσης, συχνά άρεσε να επισκέπτεται γκαλερί και τελικά νοίκιασε το δικό του καλλιτεχνικό στούντιο. Επιπλέον, ο Gauguin ζωγράφισε δίπλα στους πρόσφατους φίλους του καλλιτέχνες Camille Pissarro και o Paul Cézanne (Πωλ Σεζάν), και ο ίδιος συμμετείχε στις επίσημες ιμπρεσιονιστικές εκθέσεις στο Παρίσι το 1881 και το 1882.

Ο Gauguin έχασε τη δουλειά του ως χρηματιστής στο οικονομικό κραχ του 1882· το 1885 αναζητούσε νέους τρόπους για να εξασφαλίσει τα προς το ζην. Μαστιζόμενος από περιόδους κατάθλιψης, ο Gauguin τελικά αποφάσισε να ακολουθήσει τη ζωγραφική ως εναλλακτική επαγγελματική πορεία. Επέστρεψε στο Παρίσι αποφασισμένος να κάνει πράγματι μια επαγγελματική προσπάθεια, παρόλο που μέχρι τότε είχε πλήρη έλλειψη επίσημης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Στο μεταξύ η Mette-Sophie και τα παιδιά τους εγκαταστάθηκαν με τους συγγενείς τους στη Δανία. Μια πολύμηνη διαμονή στη Βρετάνη, στο Pont-Aven, στα μέσα του 1886, αποδείχθηκε αποφασιστικό σημείο καμπής για το Gauguin, ο οποίος ανέπτυξε εκεί το ύφος του συμβολισμού, κατά το οποίο επίπεδα, φωτεινά χρώματα σαν αυτά σε παράθυρα βιτρό, σηματοδοτούσαν τη φυσική και πνευματική εμπειρία των ντόπιων της Βρετάνης. Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού και μιας ακόλουθης διαμονής στη Βρετάνη το 1889, ο Gauguin προσπάθησε να πετύχει ένα νέο είδος σύνθεσης ή μίξης χρώματος, συνθέσεως και θέματος, όχι μόνο ζωγραφίζοντας μπροστά από ένα ζωντανό μοντέλο ή τοπίο, σύμφωνα με τους ιμπρεσιονιστές, αλλά συγκεντρώνοντας πολλές μελέτες κατά τρόπο που τελικά αναδείκνυε την εσωτερική ζωή του θέματός του, υποδηλώνοντας απλά την εξωτερική του εμφάνιση. Στο έργο του Four Breton Girls (Τέσσερα Κορίτσια της Βρετάνης - 1886), για παράδειγμα, νατουραλιστικοί τόνοι του τοπίου συνυπάρχουν με τις μεγαλύτερες εκτάσεις του σχεδίου και του χρώματος, που αρχίζουν να υποδηλώνουν μια συμβολική σημασία στο θέμα, η οποία βρίσκεται πέρα από αυτό που είναι άμεσα ορατό. Δύο χρόνια μετά, ο Gauguin ταξίδεψε στον Παναμά και μετέπειτα στη Μαρτινίκα, συχνά κατοικώντας σε καλύβα με το φίλο και συνάδελφό του καλλιτέχνη Charles Laval (Σαρλ Λαβάλ). Αυτά τα ταξίδια στους επονομαζόμενους πρωτόγονους πολιτισμούς, η παρατήρηση των ντόπιων μέσα στο δικό τους φυσικό περιβάλλον και η υιοθέτηση μιας πλούσιας, ζωηρής παλέτας, σύντομα θα χρησίμευαν στον Gauguin σαν μια βάση για ένα πρωτότυπο καλλιτεχνικό ύφος.

Η ώριμη περίοδος

Κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1880, το έργο του Gauguin τράβηξε την προσοχή του Vincent van Gogh, ενός νέου τότε και προικισμένου ζωγράφου, που, όπως ο Gauguin, συχνά υπέφερε από περιόδους κατάθλιψης. Σαν του Gauguin, η ζωγραφική του van Gogh - μολονότι καθαρά ιμπρεσιονιστική - έδειχνε τη δυνατότητα που είχε, να ανθίσει σε κάτι εντελώς καινούριο. Οι δύο καλλιτέχνες άρχισαν τακτική αλληλογραφία, κατά τη διάρκεια της οποίας αντάλλασαν πίνακες, συμπεριλαμβανομένων και αυτοπροσωπογραφιών, μεταξύ άλλων και η αυτοπροσωπογραφία του Gauguin Les Miserables (Οι άθλιοι - 1888). Το 1888, μετά από πρόσκληση του van Gogh, οι δύο άνδρες έζησαν και δούλεψαν μαζί για εννέα εβδομάδες στο νοικιασμένο σπίτι του van Gogh στην Άρλ, στα νότια της Γαλλίας. Ο αδελφός και ευεργέτης του van Gogh, Theo van Gogh, έμπορος έργων τέχνης στο επάγγελμα, λειτούργησε ως ο πρώτος καλλιτεχνικός μάνατζερ και έμπιστος εκείνη την εποχή.

Paul Gauguin Biography

Κατά τη διάρκεια αυτών των εννέα εβδομάδων, και οι δύο καλλιτέχνες δημιούργησαν έναν εντυπωσιακό αριθμό καμβάδων, ανάμεσά τους και ο διάσημος πλέον πίνακας του Gauguin Night Cafe at Arles (Mme Ginou) και ένα πρώιμο, αλλά χαρακτηριστικό του ύφους του έργο, Vision After the Sermon (Jacob's Fight with the Angel). Κανείς τους δεν είχε κάποια ιδιαίτερα υποσχόμενη φήμη στον κόσμο της τέχνης αυτή την περίοδο· μάλλον και οι δύο θεωρούνταν ιδιαίτερα πειραματικοί ζωγράφοι, σε αναζήτηση ενός νέου ύφους, που ίσως να απομακρυνόταν από τον ώριμο Ιμπρεσιονισμό των Monet, Renoir και Pissarro. Η ένταση της καλλιτεχνικής ανταλλαγής θα έφτανε σε ένα δραματικό τέλος, καθώς, με το πέρας των εννέα εβδομάδων, τα καταθλιπτικά και ενίοτε βίαια συναισθηματικά επεισόδια του van Gogh οδήγησαν στη λύση της καλλιτεχνικής τους συνεργασίας, παρόλο που οι δυο τους θα θαύμαζαν για πάντα τη δουλειά ο ένας του άλλου.

Ο Gauguin επέστρεψε στο Παρίσι, αλλά μόνο για λίγο. Εντελώς αδιάφορος πλέον για τον Ιμπρεσιονισμό και για αυτό που τότε αναφέρονταν ως Μετα-Ιμπρεσιονισμός, ο Gauguin επικεντρώθηκε στο να αναπτύξει περαιτέρω την συμβολιστική, επίπεδη εφαρμογή του χρώματος και της έντονης παλέτας, όπως στον πίνακά του The Yellow Christ (Ο κίτρινος Χριστός - 1889), ένα έργο που επηρεάστηκε έντονα από γιαπωνέζικα σχέδια, αφρικάνικη λαϊκή τέχνη και δημοφιλείς εικόνες, αποτυπωμένες στη μνήμη του Gauguin από τα ταξίδια του στη Νότια Αμερική και τις Γαλλικές Ανατολικές Ινδίες (σημερινή Καραϊβική).

Τα τελευταία χρόνια

Το 1891, αφού πέρασε χρόνια μακριά από τη σύζυγο και τα παιδιά του, ο Gauguin ουσιαστικά εγκατέλειψε την οικογένειά του μετακομίζοντας μόνος του, σαν ένας αιώνιος, μοναχικός περιπλανώμενος, στη γαλλική Πολυνησία, όπου και θα παράμενε για την υπόλοιπη ζωή του. Αυτή η κίνηση ήταν η αποκορύφωση της αυξανόμενης επιθυμίας του Gauguin να διαφύγει από αυτό που θεωρούσε ως τεχνητή ευρωπαϊκή κουλτούρα, για μια ζωή σε πιο "φυσικές" συνθήκες.

Paul Gauguin Portrait

Την τελευταία του δεκαετία ο Gauguin έζησε στην Ταϊτή, και μετέπειτα στην Punaauia, καταλήγοντας στις νήσους Marquesas. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ζωγράφισε πιο παραδοσιακά πορτραίτα, όπως το Tahitian Women on the Beach(1891), The Moon and the Earth (Hina tefatou, 1893) και Two Tahitian Women(1899). Επίσης, συνέχισε να πειραματίζεται με σχεδόν θρησκευτική και συμβολιστική θεματολογία, όπως στα έργα του Manao Tupapau (The Spirit of the Dead Keeps Watch) (1892), καθώς και το Where Do We Come From? What Are We? Where Are We Going? (1897). Αυτά τα έργα δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια μιας περιόδου που ο Gauguin ουσιαστικά αποχαιρετούσε την καριέρα του, σαν να ήταν αθλητής "στην κορυφή του παιχνιδιού", αλλά και προσβλέποντας προς μια πιο πνευματική κατάσταση. Αναζητώντας μια απόκοσμη αίσθηση ανάπαυσης και αποσύνδεσης, λέγεται ότι είχε εμμονή με τη θνησιμότητά του. Έκανε αναδρομή στη ζωή του και δανείστηκε φιγούρες από τα προηγούμενα έργα του, ίσως για να τους δώσει συμβολικά μια παρατεταμένη διάρκεια ζωής. Ιδιαίτερα, το 1899 ο Gauguin αναφερόταν στον εαυτό του σατιρικά, γράφοντας σε έναν συνάδελφό του στο Παρίσι ότι ζωγράφιζε μόνο "τις Κυριακές και τις αργίες", ειρωνικά, σαν τον ερασιτέχνη που κάποτε ήταν ο ίδιος, πριν ακολουθήσει σοβαρά την τέχνη. Λίγο μετά από αυτόν τον αυτό-αποδοκιμαστικό σαρκασμό, επεχείρησε ανεπιτυχώς να αυτοκτονήσει με δηλητήριο.

Νωρίς το Μάιο του 1903, ηθικά ευάλωτος και αποδυναμωμένος από τον εθισμό στα ναρκωτικά και τις συνεχείς πάλεις με ασθένειες, ο Gauguin υπέκυψε στις εκφυλιστικές επιδράσεις της σύφιλης και πέθανε στην ηλικία των 54 ετών στις νήσους Marquesas, όπου και ενταφιάστηκε.

ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑ

Οι νατουραλιστικές μορφές και η "πρωτόγονη" θεματολογία του Gauguin θα ενθάρρυναν μια ολόκληρη, νεώτερη γενιά ζωγράφων να απομακρυνθούν αποφασιστικά από τον ύστερο Ιμπρεσιονισμό και να αναζητήσουν πιο αφηρημένα, με ποιητική κλίση θέματα, άλλα εμπνευσμένα από τη γαλλική συμβολιστική ποίηση, άλλα να προέρχονται από μύθους, την αρχαία ιστορία, και τις μη Δυτικές πολιτιστικές παραδόσεις, σε μοτίβα με τα οποία θα μπορούσαν να αναφερθούν σε πιο πνευματικές και υπερφυσικές πλευρές της ανθρώπινης εμπειρίας. Ο Gauguin πρόσφατα αποδείχθηκε ότι άσκησε μεγάλη επιρροή στη μοντέρνα τέχνη του 20ου αιώνα, και συγκεκριμένα σε αυτή των Pablo Picasso (Πάμπλο Πικασο) και Georges Braque (Ζωρζ Μπρακ) και στην ανάπτυξη του Κυβισμού, σχεδόν από το 1911 έως το 1915. Ομοίως, η υιοθέτηση από τον Gauguin έντονης χρωματικής παλέτας θα είχε έναν άμεσο αντίκτυπο στους Φωβιστές και κυρίως στους André Derain (Αντρέ Ντεραίν) και Henri Matisse (Ανρί Ματίς), οι οποίοι συχνά χρησιμοποιούσαν εντόνως ηχηρά, συναισθηματικώς εκφραστικά και "εξωπραγματικά" χρώματα.

Ο Gauguin ως άνθρωπος έγινε θρύλος ανεξάρτητα από την τέχνη του και ενέπνευσε πολλά λογοτεχνικά έργα βασισμένα στην "εξωτική" ιστορία της ζωής του - με κύριο παράδειγμα το The Moon and Sixpence του W. Somerset Maugham (1919).


ΦΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ PAUL GAUGUIN

"Ο Πολιτισμός είναι αυτό που σε αρρωσταίνει."

"Στην τέχνη όλοι όσοι έχουν κάνει κάτι διαφορετικό από τους προκατόχους τους έχουν αξιολογηθεί με το επίθετο του επαναστατικού· και είναι μόνο αυτοί που είναι οι αυθεντίες."

"Υπάρχει πάντα μεγάλη ζήτηση για φρέσκια μετριότητα. Σε κάθε γενιά το λιγότερο καλλιεργημένο γούστο έχει τη μεγαλύτερη όρεξη."

"Μη ζωγραφίζεις πάρα πολύ απ' ευθείας από τη φύση. Η τέχνη είναι αφηρημένη. Μελέτα τη φύση, έπειτα συλλογίσου πάνω σ' αυτή και εκτίμησε τη δημιουργία που θα προκύψει, πράγμα το οποίο είναι ο μόνος τρόπος να ανέλθεις προς το Θεό - να δημιουργείς όπως ο επουράνιός μας κύριος."

"Είναι σωματικά δυνατότερος από εμάς, άρα τα πάθη του πρέπει να είναι επίσης ισχυρότερα από τα δικά μας. Είναι πατέρας παιδιών, έχει τη σύζυγο και τα παιδιά του στη Δανία και την ίδια στιγμή θέλει να πάει στην άλλη άκρη του πλανήτη, στη Μαρτινίκα. Είναι τρομακτικός όλος αυτός ο στροβιλισμός των ασύμβατων επιθυμιών και αναγκών, που αυτό πρέπει να του προκαλεί."
-Από γράμμα του Vincent van Gogh στον Theo van Gogh, το 1889

 

Error occured while saving commment. Please, try later.